Byggahus.se

hur lägger jag golvet ????

1. L
    Medlem · 14 inlägg

leha

Medlem
    Står och ska lägga golvet i våran hall och har valt ett laminat golv med "klinkerutseende".

Vanligtvis lägger man ju laminatgolv enl bruksanvisningen genom att man förskjuter skarvarna men nu vill vi ju att rutorna ska harmonera ihop så att det ser ut som ett äkta klinkers golv. måste man då mönsterpassa golvet med förskutna skarvar eller hur gör man.??????

SNÄLLA någon som lagt liknande golv ge mig ett snabbt svar, vi tänkte börja lägga inom en timme.

2. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Re: hur lägger jag golvet ????

Du måste förskjuta skarvarna men
    kan ändå mönster anpassa så det ser ut som
    klinker golv.
    Det kommer bli mer spill men det har ni kanske
    räknat med.

Mvh Putte

3. D
    Medlem · Västra Götalamd · 56 inlägg

Dantotsu

Medlem

Precis som ByggPutte skriver så måste du förskjuta skarvarna.
    Det blir mer spill, men det får man ta!

4. H
    Medlem · Jönköping · 45 inlägg

henrikrosen

Medlem

Mer spill. hmm, det hade ju varit bra om de nämt det när vi köpte vårat golv tidigare i veckan. Vårat golv är totalt 16kvm och vi fick med oss 17,5kvm golv. Gissar att det inte kommer att räcka.

5. D
    Medlem · 89 inlägg

DJ

Medlem

Hej

Jag skall också lägga ett sådant golv och har kommit fram till samma slutsats som er. Men hur mycket spill kan man räkna med?

Säg att det är fyra rutor per planka då kan det max gå bort 2 rutor som är ca 0,09m2
    det blir 0,18m2 på en planka, använder man säg 15 plankor i bredd så borde det max gå bort ca 2m2

är jag rätt ute?

Emil

6. H
    Medlem · Jönköping · 45 inlägg

henrikrosen

Medlem

Vi skall ju lägga i köket och under kökdbänkarna är det ju inte så noga hur det ser ut.

7. D
    Medlem · Västra Götalamd · 56 inlägg

Dantotsu

Medlem

Vid en "normal" golvläggning kan man räkna med ca 3-4% i spill.

När ett trägolv läggs "fallande", dvs. när den sista plankan i första raden används som den första plankan i andra raden skall det i teorin inte bli någon spills alls.

Det är svårt att räkna ut exakt spill, framförallt när jag inte vet "förskjutningen" i golvmönstret. Men räkna med en 10-12% i spill så skall det nog fungera.
    Ett tips när ett golv köps, framförallt laminat eller parkett är att köpa lite extra.
    Det brukar inte vara några problem att lämna tillbaks hela och ubrutna paket till affären. Sen kan det vara bra att ha lite extra hemma under läggningen, man vet ju aldrig vad som kan hända.

8. M
    Medlem · 893 inlägg

Framför allt om man har köpt klinkerlaminatet på Byggmax...

9. D
    Medlem · 89 inlägg

DJ

Medlem

Det hjag hade tänkt lägga heter cermico från Bauhuse, verkar seriöst i alla fall.
    Någon som lagt detta?

Emil

10. L
    Medlem · 14 inlägg

leha

Medlem

hej
    tack för alla svar
    vi började lägga golvet i går kväll, men han inte bli färdiga,
    vi har gjort så att vi försköt skarvarna som ni sa,
    vi sågade i "fogen" men än så länge har det inte blivit så överdrivet mycket spill men och andra sidan så är vi inte lika noga med att skarvarna harmonerar så som man gör när man lägger ett vanligt laminat golv. Anledningen till det är att golvet ligger i grov -entren samt att det är svart/grått. Snyggt blir det i allafall
    golvet är köpt på byggmax, rummet är på 10 m2
    jag återkommer när vi e färdiga, så kan jag berätta hur mycket pkt som gick åt

11. ByggPutte
    Medlem · 1 348 inlägg

Lägg ut bild :cool:

Mvh Putte

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.