Hur lägga underlagspapp med klisterkant

14k läst  8 svar

1. GreenTurtle
    Medlem Nivå 7
    Har införskaffat underlagspapp med klisterkant (Icopal Micoral). Min fråga är, hur lägger jag denna? Att jag börjar nedifrån och lappar över nästa förstår jag, men lägger jag klisterkanten uppåt eller nedåt? Eller är det klisterkant på båda sidorna?
    Fler tips till en rookie som skall lägga sitt första tak så fort detta regnande slutar .....

2. L
    Medlem Nivå 8

Re: Hur lägga underlagspapp med klisterkant

Det klisterkant på båda kanterna på pappret men bara på ena sidan och den ena är upp och den andra ner. Ovansidan mot nock skall du ha klistret upp så att när du rullar ut nästa våd så får du mot takfoten klisterkant deråt. Det gör att du får klisterkant mot klisterkant och detta skall du trycka ihop (trampa) så att kanterna limmas ihop

3. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Se till att förvara rullarna varmt så biter klistret bättre, var oxå noga med att sträcka pappen ordentligt under utförandet så du slipper veck.

4. wertok
    Medlem Nivå 8

Minns jag rätt så låt skyddsplasten sitta kvar tills du fått rätt på läget på den övre våden, efter det drar du av bägge skyddsplasten samtidigt som du trampar ihop skarven. Rätta mig om jag har fel, det var ju ett helt år sen vi gjorde det på utbyggnaden  :surprised:

5. pappskallen
    Medlem Nivå 10

Här behövs inte rättas nå´t för du har så rätt så!

6. A
    Medlem Nivå 15

I allt vad takpappsprodukter jag kommit i kontakt med har det varit medskickat en instruktion i förpackningen. Så om du pillar upp en rulle skulle jag tro att du hittar ett infoblad där.

7. J
    Medlem Nivå 1

Mmen .... det är alltså klister i bägge ändarna av pappen men på olika sidor .... innebär det att pappen enbart fäster i överliggande och underliggande våd?

Ursäkta min troligtvis dumma fråga - hur fäster pappen i råsponten eller motsvarande?

8. E
    Medlem Nivå 1

Spik!

9. ByggaNytt
    Medlem · Nivå 13

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: