Hej, jag behöver hjälp/tips/råd!
Har fått hjälp att lägga ett laminatgolv i min lägenhet, jag skulle ta hand om att lägga trekantslisterna själv. HUR ska jag göra här? Tacksam för all hjälp jag kan få! Se bild nedan.
Har dessa lister:
Tack!
/Linda
Har fått hjälp att lägga ett laminatgolv i min lägenhet, jag skulle ta hand om att lägga trekantslisterna själv. HUR ska jag göra här? Tacksam för all hjälp jag kan få! Se bild nedan.
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Har dessa lister:
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Tack!
/Linda
Nja, antingen sågar man ju av foder och karm och lägger in golvet under eller så sågar man snyggt med sticksåg i golvet när man lägger. Lite svårt att rädda det nu utan att det ser amatörmässigt ut.
Jaja, allt kan väl göras mer eller mindre bra och det här var nog inte bästa lösningen. Men nu är det som det är...
Du kommer säkert att få ett antal förslag på hur du ska lösa det här; vissa bra, andra mindre bra — det är så det är på ett forum.
Något eller några av förslagen är lösningen på ditt problem. Jag tror att du kommer att få hjälp.
Dessvärre är det kanske inte från mig, som lekman är det här ingen vardagssysslor för mig men jag ska ändå (eftersom det här är ett forum och även amatörer får yttra sig
) komma med några spontana tankar:
1: lägg kvartslisten som en ram runt karmen (jag utgår från att listen då täcker hålen i golvet) och fyll utrymmet mellan list och karm (dvs innanför "ramen" som listen bildar) med latexfog eller spackel och måla fyllningen som karmen. Udda lösning? Visst, men nu ska vi ju försöka rädda majonäsen som skurit sig och gästerna sitter vid bordet...
2: samma som föregående men arrangera dessutom listen så att hörnen inte är 90 grader utan "trubbiga" (ber om ursäkt, jag är en fullkomlig idiot när det gäller att förklara hur jag tänker. Vilket kanske beror på hur jag tänker...) så att hålen i golvet täcks. Som tidigare fyll ramen inåt mot karmen.
3: fyll håligheterna med små laminatbitar som du limmar mot kanterna på det lagda golvet, sätt kvartslisterna som du tänkt från början och glöm det hela. Visst, små skarvar men vem letar efter dem?
Lycka till, jag tror det kan lösa sig (även utan mina funderingar)!
//Ronnie
Du kommer säkert att få ett antal förslag på hur du ska lösa det här; vissa bra, andra mindre bra — det är så det är på ett forum.
Något eller några av förslagen är lösningen på ditt problem. Jag tror att du kommer att få hjälp.
Dessvärre är det kanske inte från mig, som lekman är det här ingen vardagssysslor för mig men jag ska ändå (eftersom det här är ett forum och även amatörer får yttra sig
1: lägg kvartslisten som en ram runt karmen (jag utgår från att listen då täcker hålen i golvet) och fyll utrymmet mellan list och karm (dvs innanför "ramen" som listen bildar) med latexfog eller spackel och måla fyllningen som karmen. Udda lösning? Visst, men nu ska vi ju försöka rädda majonäsen som skurit sig och gästerna sitter vid bordet...
2: samma som föregående men arrangera dessutom listen så att hörnen inte är 90 grader utan "trubbiga" (ber om ursäkt, jag är en fullkomlig idiot när det gäller att förklara hur jag tänker. Vilket kanske beror på hur jag tänker...) så att hålen i golvet täcks. Som tidigare fyll ramen inåt mot karmen.
3: fyll håligheterna med små laminatbitar som du limmar mot kanterna på det lagda golvet, sätt kvartslisterna som du tänkt från början och glöm det hela. Visst, små skarvar men vem letar efter dem?
Lycka till, jag tror det kan lösa sig (även utan mina funderingar)!
//Ronnie
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Du kan prova att sätta en ny smyg utanpå den befintliga och sätta ett klackfoder med klacken mot väggen så kanske du kan dölja det där. Kvartstav ser skit ut hur du än sätter den. Annars är det ju som Stefan N skriver, men det är ju sent nu när golvet ligget
Medlem
· Västra Götaland
· 257 inlägg
Lite mjukfog bara så syns det ju inte. Kan ju passa på att ta lite i springan på golvet där också. 
Den som hjälpte dig bör inte göra det i fortsättningen. Som sagt ovan så ska man såga bort nedre delen av fodret eller finlira med sticksågen.LKAA skrev:
Går det inte att ta upp golvet och göra det snyggt istället?
Jag håller med föregående talare, kan du inte ta upp och göra om? Trekantlist tror jag inte hjälper nåt som det är nu. om det inte gick ta upp skulle jag nog pussla i små laminatbitar och göra mitt bästa för att glömma bort det.
Och nino, det ser inte okej ut.
Och nino, det ser inte okej ut.