Byggahus.se

Hur lägga golvklinker vid fall?

1. G
    Medlem Nivå 6
    Jag ska vad tiden lider lägga klinker på betonggolvet i tvättstugan i källaren. Just nu håller jag på och bygger om bastun...
    Vid tvättmaskinens golvbrunn har jag ett fall mot golvbrunnen på ca 1 m i längd och 80 cm i bredd. Nivåskillnaden är ca 5 cm ner till brunnen. Frugan vill naturligtvis ha stora klinkerplattor, skulle gissa 30x60. Men jag ser problemet med fallet och lägga sådana plattor. Låter det sig göras???

Sedan läste jag någonstans på forumet att om golvbrunnen är tidigare än 1990, så måste den bytas. Stämmer det?

2. J
    Medlem Nivå 15
    Det går inte utan att knäcka plattorna i mindre delar. Ser alltid ut som en nödlösning i mina ögon, som att man inte valt plattor efter omständigheterna. Och det har man ju inte heller.

Jepp, det stämmer. Golvbrunnen ska bytas för att anslutningen till tätskiktet ska vara godkänd.

3. G
    Medlem Nivå 6
    Även om golvbrunnen ligger ingjuten i betong?

4. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, det har ingen betydelse. Brunnen blir ju inte bättre för det.

5. G
    Medlem Nivå 6
    Nej, det är naturligtvis sant. Men på en betongplatta, har tätskiktet någon egentlig betydelse? Om det har det, så förstår jag logiken att byta brunn så man får tätt hela vägen. Men om tätskiktet inte har någon betydelse, är det då så viktigt att byta brunnen?

6. J
    Medlem Nivå 15
    I praktiken har det inte någon större betydelse i ett utrymme som inte kommer vattenbegjutas. Men reglerna föreskriver det och försäkringsbolagen kräver det. Det är upp till dig om du vill ha det försäkringsbart eller inte.

7. G
    Medlem Nivå 6
    OK, men det är "bara" golvbrunnen som behöver bytas? Avloppsrören, som är 1973 års modell, kan de ligga kvar?

8. J
    Medlem Nivå 15
    Det finns inget som kräver att de ska bytas om de är i bra skick. Huruvida de är det är svårt för mig att veta.. :)

9. G
    Medlem Nivå 6
    Sant, sant. Men tyvärr är det enda sättet att få reda på det att bila upp dem. Och då är halva jobbet gjort...

10. J
    Medlem Nivå 15
    Nejdå, man kan inspektera dem med kamera, eller snarare anlita ett företag som gör det. Men normalt ska rör från -73 hålla ett tag till.

11. G
    Medlem Nivå 6
    Nu hamnade vi ju lite off-topic, men vad gäller för tätskikt på betongplatta? Tvättstugan är en kombinerad tvätt/dusch/bastu med två golvbrunnar.En vid duschen och en vid tvättmaskinen. Totalt ska jag lägga ca 25 m2 klinker. Var lägger jag tätskikten? Räcker det i anslutning till golvbrunnar? Hur är det med väggarna mot dusch? Den ena väggen är murad av hålsten och de andra två består av lättbetong (blå...). Behöver dessa också ha tätskikt?

12. J
    Medlem Nivå 15
    Hela rummet, alla väggar och golv, ska ha tätskikt (bastun är ett eget rum, så där behöver inte väggarna tätskikt). Detta förutsatt att det inte är betongplatta med direkt markkontakt som det ofta är i till exempel källare. I så fall tätskiktar man normalt bara där vattenbegjutning förekommer.

13. G
    Medlem Nivå 6
    Det är en källarplatta. Så det får bli tätskikt närmast brunnar + väggar i dusch (men jag undrar hur mycket tätskikt det finns bakom det kakel som sitter där idag, anno 1973...). Det verkar logiskt, med tanke på att alla andra golv i källaren har invändig platon, för att det ska andas. Om man börjar tätskikta för mycket, så kryper väl fukten någon annanstans?

14. J
    Medlem Nivå 15
    Ja, precis. Men dräneringen fungerar som den ska?

Och förresten, du kan då lugnt skippa tätskikt och brunnsbyte om inte vattenbegjutning kommer förekomma runt golvbrunnen i tvättstugedelen. Jag missade att det var källare när jag läste ditt första inlägg, ledsen för det. De inlägg jag skrev tidigare gäller alltså inte källare. My bad.

15. G
    Medlem Nivå 6
    Fast duschen då? Den används frekvent. Ska jag inte lägga tätskikt där? Grabben tränar fotboll 6 ggr i veckan...Tur man har bergvärmepump