Byggahus.se

Hur lägga 30x60 klinkers?

1. O
    Medlem · 127 inlägg
    Ska lägga skifferliknande klinkers i hallen. Har lite svårt att bestämma mig. Ska man lägga dem "kant i kant" eller med överlapp(sk munförband tror jag)? Jag har svårt att avgöra vilket som blir snyggast.

Ngn som har gjort detta eller vet vart man hittar bilder?

2. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Re: Hur lägga 30x60 klinkers?

Jag svarar inte på din direkta fråga men jag vill bara nämna att det finns saker och ting att tänka på.

Så stora plattor är inte det lättaste att lägga och att oavsett HUR du väljer att lägga dem så är det snyggt med riktigt smal fog.

3. O
    Medlem · 127 inlägg

Varför är dessa svåra att lägga? och smal fog ska det vara.

4. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Har haft liknande plattor i en liten hall, och la dem överlappande, det blev kalasbra! Så bra att jag nu funderar på att överge 30x30-naturschiffret vi blivit erbjudna för en spottstyver till förmån för mycket dyrare 30x60 i fuskvariant för att kunna ha samma snygga mönster. Men det är väl mest en fråga om tycke och smak. Jag har nog en bild nånstans, ska försöka leta upp den.

Vad tycker ni förresten om det? En annan aspekt är att jag misstänker att klinkers är lättare att sköta, man slipper olja och så. Fördom eller sanning?

/Elin

5. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 917 inlägg

MathiasS

Medlem

Om du lägger dom vinkelrätt i rummet så tror jag det blir snyggast att lägga dom i förband (överlapp). Vågar du dig på att lägga diagonalt med fris så lägger du dom utan förband. Med förband, förskjut plattorna en tredjedel.

Smal fog håller jag med om, 2-3mm.

Det som är svårt med så stora plattor är två saker som jag ser det:

1. När det blir fel blir det fel fort och det är svårt att rätta till (med små plattor hämtar man tillbaka lite på varje platta, här är det knepigare, stegen blir större så att säga).

2. Det glada amatörer som vi har svårast med (tror jag) är att få plattan jämn i höjdled och det är ännu svårare med så stora plattor. Se till att använda den STORA kammen till fixet (säkerligen minst 10mm) annars blir det knepigt.

6. C
    Medlem · 8 806 inlägg

Provlägg!!

7. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare

Sanning!
    Jag har aldrig behövt olja mina klinkersgolv... ;)

8. ACME
    Medlem · Ekerö, Stockholm · 2 864 inlägg

ACME

Medlem

Som cpalm skriver; Torrlägg och se vad du tycker blir snyggast.
    Med tredjedelsförskjutning får man mer känsla av att det är lagt i löpande längder, vilket iaf jag tycker är snyggast. Alternativt kan man lägga det som ett parkettgolv läggs och börja nästa rad med spillet från den första, men det blir nog ungefär som 1/3.

Stor fixkam, 8-10 mm beroende på hur slätt underlaget är, och en gummiklubba att banka ner tandningar med.

9. lbg
    Medlem · 642 inlägg

lbg

Medlem

Självklart är det sant... Klinker är ju keramik, medan skiffer är natursten. Det är två helt olika material!

För övrigt så håller jag med tidigare inlägg, torrlägg plattorna så ser du vad du tycker är snyggast och vilken effekt det gör på rummet.

:)

10. O
    Medlem · 127 inlägg

Tack för all input. Nu är det iallafall, nästan, färdigt. Det som är kvar är alla klinkers jag måste skära. Det blev "kant i kant". Jag hade nog lagt ett munkförband om inte sambon tyckt annorlunda... Men det är svårt att veta hur det ser ut när hela hallen är klar. Jag tror munkförband är det enda rätta om det gäller lite större ytor men på mindre ytor kan det bli mer harmoniskt med "kant i kant". Jag provlade nästan hela hallen men blev inte så mkt klokare. Tyckte bägge alternativen var snygga.

Jag ska lägga in en bild senare om ni är intresserade.

/Christer

11. Severus
    Husägare · Chesterfield · 501 inlägg

Severus

Husägare

Vi är intresserade!!!!!
    :)

12. J
    Medlem · Västerbotten · 1 124 inlägg

jenfor

Medlem

Förband!

13. K
    Medlem · 604 inlägg

kloka_elin

Medlem

Det ska bli spännande att se hur det blev!

Angående skötseln av klinkers vs natursten undrade jag mest hur mycket jobbigare/svårare det är att sköta schiffer jämfört med klinkers. Att man inte behöver olja klinkers vet jag redan :) Men jag uttryckte mig visst lite luddigt...

/Elin

14. Linjemontoren
    Medlem · 249 inlägg

Linjemontoren

Medlem

Ett tips jag fick i en kakelaffär var att ifall man hade en smal hall skulle man lägga breda plattor så man lurar ögat att hallen är bredare..

15. Robert_Maria
    Medlem · Västmanland · 2 232 inlägg

Robert_Maria

Medlem

Samma sak med parkett för övrigt.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.