Hur kyla övervåningen

20k läst  126 svar

Nästa tråd i Värmepumpar
  1. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    1,5 pl hus med frånluftsvärmepump ( bra för vintern , varmvatten och ventilation)
    Hur kan jag kyla av 3 sovrum på övervåningen , är 28 gr där för tillfället :sweat:

2. electroluxaren
    Medlem · Nivå 13
    ett kylaggregat förståss

3. D09
    Medlem · Nivå 25
    Öppna dörr/ fönster så långt ner i fastigheten som möjligt och motsvarande högsta punkt i huset så kall luft dras in och varm åker ut.

Tar lite tid dock.

Lägg sängkläder i frysen

Köp kylaggregat

4. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    En LLVP med 3 st innerdelar , ca 36.000 - 46.000 :- WOW :sweat:
    OBS , ett hus med FLVP har oftast friskluftsventiler i ytterväggen i tex sovrum , vilket håll går luften !
    Måste isf ha 3 st kylagregat !

• Laddar…
  5. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    Provade det igår , hade innan det kört kyla på LLVP , som sitter i trappen till ö-våning, efter ca 1 h var hela huset lika fuktigt som en regnskog.
    Frysta sängkläder funkar vell i 15-20 min !

6. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    Hur kyler man hus i länder där det är varm mest hela tiden ?

7. electroluxaren
    Medlem · Nivå 13
    Målar de vita

8. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    Beduiner i ökenklimat har svarta kläder!

9. J
    Renoverare · Nivå 15
    Tja.. det är inte helt lätt!

Vi kan om vi har tur få ner temperaturen till 27 grader om kvällarna.. men då är det tvärdrag fram till 23 på kvällen som gäller och att öppna fönstren så fort utetempen går under innetempen.

Jag och grabben har flyttat ner i sovrummet, min sambo och dotter kan på något konstigt vis sova i 30+ som vi har i sovrummen på ovanvåningen.

Bra lösning? Inga täcken, sov i svalaste rummet, vädra länge och ha fönstrena i vädringsläge, va uppe tills du inte orkar titta längre, fläkt som blåser på benen.. drick kallt, duscha kallt innan du ska sova osv.

10. H
    Medlem Nivå 5
    Under dagtid stänger jag alla fönster på övervåningen och drar jag ner rullgardiner samt drar ner ventilationen till "semesterläge" (annars pumpar den ut 30-gradig luft).
    Vid 18-tiden öppnar jag alla fönster på skuggsidan.
    När solen gått ner drar jag igång ventilationen på max samt öppnar resterande fönster på övervåningen.

Det plus en dusch innan sovdags gör att jag kan somna inom 20 minuter. Missar jag det tåget så har jag en pissnatt framför mig.

11. KnockOnWood
    Husägare · Nivå 25
    Ja, det hjälper ju bra om man har 28°C inne och det är 32°C ute :worried:

Detta är ett problem som alla med frånluftsvärmepump har nu. När jag är ute och promenerar i byn (pust!), ser jag hur de har fönstren på vid gavel, och alla de stora söderfönstren är täckta med något.
    Husflugorna lever loppan inne hos dem :thumbdown:

Vi med vår luft-luft-värmepump kör denna på kylning några timmar per dag och bor i uthärdliga 24°C.
    Och vi har inte en enda gardin eller markis för våra, iofs inte så stora, fönster.

12. B
    Medlem Nivå 5
    De flesta i detta forum är nog tillräckligt händiga att göra egna myggfönster.

Ta 45x15 läkt, måtta så väl det går, spika ihop hörnen halvt i halvt, kontrollera ramen i fönstret, lägg på myggnät som spänns fast med 20 mm list. Till dörrarna har jag satt snedsträvor. Om man gjort ramen för liten så kan man klistra på tätningslist.

Jag har fasta fönster på nedervåningen men sätter ett myggfönster i altandörr och balkongdörr samt i de flesta fönster på övervåningen. Till de fönster som inte går att öppna så man får dit ett myggfönster har frugan tagit ett tyg som har nästan lika stora maskor som myggnät, sytt i ett resårband runt om som jag fäster bakom fönsterfodren.

Lycka till!

https://photos.app.goo.gl/coWUx3p3YLcoGcUs5

Målar utsidan, därför plast på balkongen.

Redigerat 1 aug 11:47
    • Laddar…
  13. T
    Medlem Nivå 9
    Sverige har ingen vana vid att det är varmt, de senaste decenniernas byggtradition har ingen som helst inriktning mot att ge skydd från värme. Varje gång jag ser nybyggda (byggda senaste 40 åren) villaområden tänker jag samma sak:
    • Hus utan termisk massa. Lätta konstruktioner, blir tokigt varma så fort solen lyser in, ingen utjämnande förmåga
    • Galet mycket fönster, så all solbelysning kommer rakt in
    • All skuggande vegetation bortröjd, troligtvis vid byggskedet så att det ska vara rationellt att bygga
    Sist, det man inte ser utifrån men lär se om man besöker dessa hus: man har tagit noll och intet hänsyn till väderstreck. Sovrum i söderläge är så dumt så man tror att de medvetet satsat hårt på att bygga så korkat som möjligt.

Med alla dessa dumma val vid placeringen av huset, planlösningen och de övriga tekniska valen så har man byggt in sig i ett livslångt helt onödigt, kostsamt och komplicerat teknikberoende.

Redigerat 1 aug 14:46
  14. K
    Medlem · Nivå 10
    Hemligheten ligger i att vädra på natten och se till att det är stängt på dagen.

Vet inte riktigt hur mycket FTX-systemet gör men vi har inte haft över 26 grader någon kväll när under värmeböljan. - långa takutsprång och neddragna gardiner har också hjälpt till

• Laddar…
  15. Tomture61
    Självbyggare · Nivå 8
    Man vill inte gärna lämna en dörr/fönster öppet över natten , pga inbrottsrisken . Detta på nedervåningen då.

Har läst att med bergvärme kan man skapa frikyla

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: