Byggahus.se
Har en matare till en gammal Waco bordsfräs från 60-talet nån gång. Har kopplat in trefas-kabeln till själva maskinen, men till mataren behöver jag lite hjälp...
Vilken av sladdarna är jordkabeln, och vilka är dom tre faserna? Som synes står det "T" och "V" på två av kopplingarna. Vad betyder det?

Mvh Stefan

PS Såhär ser det alltså ut innan jag själv gjort något.. Originalkopplingen eller vad man ska kalla det, men jag ska byta till en ny fräsch kabel

IMG_4210.JPG
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
IMG_4213.JPG
Skapa konto
IMG_4216.JPG
Skapa konto

tommib
Vad är det vi tittar på egentligen? En brytare? En kontaktor? Vad gör den där apparaten? Är den mekaniskt förbunden med något?

Troligen kopplar man bara fasledarna rakt igenom och skyddsjorden bredvid men för att vara säker måste man förstå vad den är avsedd att göra. Startar den en motor på matarverket?

RST är ju de inkommande faserna
numera L1 L2 L3.
Och på motorplinten har vi UVW
(U1V1W1 och U2V2W2 om man skall vara noga, dessa byglas till Y eller D koppling)
Om detta är en spak som väljer matning höger eller vänster så är det en fasvändare som kör motorn fram eller back.
En fas går direkt till motorn och de andra två via fasvändaren. Eller finns det plintar undertill som inte syns och alla går via fasvändaren för allpolig brytning.
Gissar att
R går direkt till motorns U om inte R finns på plinten.
Och S och T till fasvändaren
Från fasvändaren kommer V och W dessa går alltså till V och W på motorn.
Hoppas att jag gissat rätt.
Röd kabel var jord förr i Sverige.

• Gilla
GK100 och 1 till
  • Laddar…
tommib
Ahh.... lurigt. Det kan det förstås vara. Då förklarar det också varför T och V är på samma sida, det fick jag inte ihop.

Som sagt, det behövs mer info om hur detta har suttit monterat.

Ja inte helt lätt att veta.... Det är alltså en brytare till mataren (tror det kallas så). Här är en bild på mataren jag menar (inte min dock). Och så en bild på min kopplingsdosa. Fram och back.

Det står T V R på dom tre kopplingarna på ena sidan, på den andra står det 10A och 380V. Två kablar, en röd och en gul, är ihop i en särskild svart kabel. Dom är bara kopplade inuti dosan och kommer inte ifrån trefaskabeln. En blå kabel sitter på V och kommer heller inte ifrån trefaskabeln. En blå, en grå, en svart och en röd kommer från trefaskabeln. Röd är väl jord, antar att jag bara kan fästa den i godset nånstans.

• matararm.jpg
    Skapa konto
  • IMG_4229.JPG
    Skapa konto
Du ersätter bara blå grå svart från gummikabeln med faserna i din nya kabel och röd i gamla tar du då gulgrön i nya för skyddsjorden. Gul röd blå som kommer från brytaren kopplar du till motorn och gulgrön direkt från kabeln till lämplig skruv mot höljet i motorlådan. Gul och röd ligger bara i lite svart skyddslang.

Dina nya faser alltså två till båda sidor om blå och tredje till mitten mellan röd och gul på andra sidan och jorden direkt.

Mikael har säkert helt rätt tidigare om beteckningarna tittar du på samma ställe motsatta sidan hittar du säkert U S W där. Brytaren som är typ valsströmställare kopplar alla faser och skiftar två för fram/back alltså inte någon ständigt kopplad till motorn.

GK100 GK100 skrev:
Du ersätter bara blå grå svart från gummikabeln med faserna i din nya kabel och röd i gamla tar du då gulgrön i nya för skyddsjorden. Gul röd blå som kommer från brytaren kopplar du till motorn och gulgrön direkt från kabeln till lämplig skruv mot höljet i motorlådan. Gul och röd ligger bara i lite svart skyddslang.

Dina nya faser alltså två till båda sidor om blå och tredje till mitten mellan röd och gul på andra sidan och jorden direkt.

Mikael har säkert helt rätt tidigare om beteckningarna tittar du på samma ställe motsatta sidan hittar du säkert U S W där. Brytaren som är typ valsströmställare kopplar alla faser och skiftar två för fram/back alltså inte någon ständigt kopplad till motorn.
Ja just ja, då är jag med. Gäller bara att jag sätter dom på rätt plats i maskinen. Nu ser ju dom tunnare kablarna (gul, röd, blå) bra ut, men om jag måste byta dom också, vad för slags kabel ska man ha då?

De ser mer än bra ut så låt bli att byta dem. Men om något händer så det blir tvunget passar RK bra och med ringkabelskor i motoränden precis som nu. Ledarna i din nya kabel kan du använda bitar av också om du inte har tråd tillhands.

• Gilla
Stefan555
  • Laddar…
GK100 GK100 skrev:
De ser mer än bra ut så låt bli att byta dem. Men om något händer så det blir tvunget passar RK bra och med ringkabelskor i motoränden precis som nu. Ledarna i din nya kabel kan du använda bitar av också om du inte har tråd tillhands.
Ok, kanon!

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.