Hej! Ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp av någon el-kunnig!
Köpte hus i höstas och har nu börjat renovera tvättstugan. Beställt ny tvättmaskin och torktumlare. Sedan tidigare finns en tvättmaskin som sitter kopplad i en gammal brytare med tre(?) faser.
Tvättmaskinen är kopplad till en fas, nollan till vit kabel och jord till röd. Se bilder.
Min fråga är: Kan jag koppla den nya tvättmaskinen på samma vis och sedan koppla torktumlaren i en av de andra faserna. Och använda samma nolla och jord till den?
Jag vet inte om faserna går till olika säkringar, men jag antar det då ingen säkring i skåpet verkar vara två eller tre-polig. Kan det vara så att faserna går till en och samma en-poliga säkring?
Tacksam för hjälp!
Köpte hus i höstas och har nu börjat renovera tvättstugan. Beställt ny tvättmaskin och torktumlare. Sedan tidigare finns en tvättmaskin som sitter kopplad i en gammal brytare med tre(?) faser.
Tvättmaskinen är kopplad till en fas, nollan till vit kabel och jord till röd. Se bilder.
Min fråga är: Kan jag koppla den nya tvättmaskinen på samma vis och sedan koppla torktumlaren i en av de andra faserna. Och använda samma nolla och jord till den?
Jag vet inte om faserna går till olika säkringar, men jag antar det då ingen säkring i skåpet verkar vara två eller tre-polig. Kan det vara så att faserna går till en och samma en-poliga säkring?
Tacksam för hjälp!
Redigerat:
Kontrollera att faserna verkligen går till olika faser i elcentralen. Dvärgbrytare som sitter direkt bredvid varandra ska också vara olika faser om det är en 3-fas installation i bostaden. Ta dit en elektriker som kan sätta upp 2 eller 3 vägguttag på väggen istället.
Kör du både maskiner samtidigt och de drar drygt 2kw var så kan du överbelasta neutralledaren.
Iaf om den är 1,5mm².
Dra dit en till neutral eller kolla om den är grövre och vad maskinerna drar.
Iaf om den är 1,5mm².
Dra dit en till neutral eller kolla om den är grövre och vad maskinerna drar.
Det där gäller BARA om det är samma fas till bägge maskinerna.Huddingebo skrev:
Är det olika faser så blir inte strömmen högre i nollan än max ström i en fas, detta tack vare fasförskutningen på 120⁰.
Men bara om lasterna är linjära som 3 st elelement i en varmvattenberedare eller att man har flera tvättmaskiner/torktummlare på var fas som är kopplad mot samma nolla i 3-fas matningen som körs samtidigt då deras stora laster är till huvudelen bestående av resistiva värmeelement.J Josth skrev:
När det gäller olinjära laster som switchade nätaggregat, laddare, elbilsladdare, LED-lampor utan eller enkel power correction så adderas en del av strömmen med antal faser inkopplad mot nollan av övertonsströmmarna som inte släcks ut i den tänkta 'Y'-kopplingen.
Det är så illa att vid nyförläggning av 3-fas kabel att det ofta har förstärkt area på nolla av den orsaken.
Absolut görbart, men kolla och mät innan är en bra grejRobin Hjort skrev:
Hej! Ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp av någon el-kunnig!
Tacksam för hjälp!
Moderator
· Stockholm
· 54 100 inlägg
Nyhet för mig, vad kallas den kabeltypen?X xxargs skrev:
I normala installationer i bostäder behöver man inte oroa sig över att fasvridning i trefas apparater skall resultera i överbelastad nolla. I vissa industriinstallationer kan det vara ett problem.
Klicka här för att svara