Hej! Ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp av någon el-kunnig!

Köpte hus i höstas och har nu börjat renovera tvättstugan. Beställt ny tvättmaskin och torktumlare. Sedan tidigare finns en tvättmaskin som sitter kopplad i en gammal brytare med tre(?) faser.
Tvättmaskinen är kopplad till en fas, nollan till vit kabel och jord till röd. Se bilder.

Min fråga är: Kan jag koppla den nya tvättmaskinen på samma vis och sedan koppla torktumlaren i en av de andra faserna. Och använda samma nolla och jord till den?

Jag vet inte om faserna går till olika säkringar, men jag antar det då ingen säkring i skåpet verkar vara två eller tre-polig. Kan det vara så att faserna går till en och samma en-poliga säkring?

Tacksam för hjälp!

• Gammal grön elektrisk brytare märkt "Cewe", modell TYP KS 315, 15 A, 380 V, monterad på vägg med synliga skruvar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gammal tre-fas brytare med kablar kopplade, bl.a. en röd jordkabel och en vit nolla, monterad på en vägg.
    Skapa konto
  • Elcentral med tre faser, olika färgade kablar anslutna. Visar en röd strömbrytare och hur tvättmaskinen är kopplad.
    Skapa konto
  • Elcentral med flera säkringar numrerade från 1 till 28, belägen i en tvättstuga under renovering.
    Skapa konto
  • Bild på en rad med el-säkringar i ett elskåp, märkt med nummer från 20 till 25, och en bit tejp fäst under säkringarna.
    Skapa konto
Redigerat:
Kontrollera att faserna verkligen går till olika faser i elcentralen. Dvärgbrytare som sitter direkt bredvid varandra ska också vara olika faser om det är en 3-fas installation i bostaden. Ta dit en elektriker som kan sätta upp 2 eller 3 vägguttag på väggen istället.

Kör du både maskiner samtidigt och de drar drygt 2kw var så kan du överbelasta neutralledaren.
Iaf om den är 1,5mm².
Dra dit en till neutral eller kolla om den är grövre och vad maskinerna drar.

• Arg
  • Gilla
  • Haha
returen och 4 till
  • Laddar…
Om det är olika faser så är det inget problem med neutralledaren. Går inte att överbelasta med normala apparater.

En annan sak som inte är bra med nuvarande installation är att anslutningsledningen till tvättmaskinen ser ut att sakna dragavlastning i strömbrytaren och så får det absolut inte vara.

Huddingebo Huddingebo skrev:
Kör du både maskiner samtidigt och de drar drygt 2kw var så kan du överbelasta neutralledaren.
Iaf om den är 1,5mm².
Är det 3-fas kan aldrig nollströmen bli högre än enskild fasström.

• Gilla
returen
  • Laddar…
Huddingebo Huddingebo skrev:
Iaf om den är 1,5mm².
Det där gäller BARA om det är samma fas till bägge maskinerna.

Är det olika faser så blir inte strömmen högre i nollan än max ström i en fas, detta tack vare fasförskutningen på 120⁰.

• Gilla
returen och 2 till
  • Laddar…
J Josth skrev:
En annan sak som inte är bra med nuvarande installation är att anslutningsledningen till tvättmaskinen ser ut att sakna dragavlastning i strömbrytaren och så får det absolut inte vara.
Det satt många varv med eltejp som ”dragavlastning” så kabeln inte kunde åka ur förskruvningen 🙃

Ok, ja det är ett gammalt knep för att lösa dragavlastningen.

J Josth skrev:
Om det är olika faser så är det inget problem med neutralledaren. Går inte att överbelasta med normala apparater.
Men bara om lasterna är linjära som 3 st elelement i en varmvattenberedare eller att man har flera tvättmaskiner/torktummlare på var fas som är kopplad mot samma nolla i 3-fas matningen som körs samtidigt då deras stora laster är till huvudelen bestående av resistiva värmeelement.

När det gäller olinjära laster som switchade nätaggregat, laddare, elbilsladdare, LED-lampor utan eller enkel power correction så adderas en del av strömmen med antal faser inkopplad mot nollan av övertonsströmmarna som inte släcks ut i den tänkta 'Y'-kopplingen.

Det är så illa att vid nyförläggning av 3-fas kabel att det ofta har förstärkt area på nolla av den orsaken.

• Gilla
  • Haha
Huddingebo och 1 till
  • Laddar…
Robin Hjort Robin Hjort skrev:
Hej! Ny här på forumet och skulle behöva lite hjälp av någon el-kunnig!

Köpte hus i höstas och har nu börjat renovera tvättstugan. Beställt ny tvättmaskin och torktumlare. Sedan tidigare finns en tvättmaskin som sitter kopplad i en gammal brytare med tre(?) faser.
Tvättmaskinen är kopplad till en fas, nollan till vit kabel och jord till röd. Se bilder.

Min fråga är: Kan jag koppla den nya tvättmaskinen på samma vis och sedan koppla torktumlaren i en av de andra faserna. Och använda samma nolla och jord till den?

Jag vet inte om faserna går till olika säkringar, men jag antar det då ingen säkring i skåpet verkar vara två eller tre-polig. Kan det vara så att faserna går till en och samma en-poliga säkring?

Tacksam för hjälp!
Absolut görbart, men kolla och mät innan är en bra grej

X xxargs skrev:
Det är så illa att vid nyförläggning av 3-fas kabel att det ofta har förstärkt area på nolla av den orsaken.
Nyhet för mig, vad kallas den kabeltypen?

I normala installationer i bostäder behöver man inte oroa sig över att fasvridning i trefas apparater skall resultera i överbelastad nolla. I vissa industriinstallationer kan det vara ett problem.

• Gilla
Kane och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.