Byggahus.se

Hur kopplar jag in denna fläkten

1. O
    Medlem · Uppsala · 432 inlägg

Octavianus

Medlem
    Ska få till en kanalfläkt i en källare jag ska renovera, dvs mkt damm som ska ventileras bort. Hade tänkt köpa en kanalfläkt som jag sätter dit en sladd med stickkontakt i och bara trycker i när jag ska jobba. Har fastnat för denna
    https://www.bauhaus.se/media/pdf/C102030.pdf

Men hur kopplar jag in den, bara skruva dit fas och nolla eller vad är det som ska vara innan man kopplar in den?

Anledningen till denna är att den är billig, lättillgänglig och vettig kapacitet.

2. E
    Medlem · Skåne · 8 941 inlägg

etompau

Medlem
    Enl. manualen tycks den ha dragavlastning för kabeln, så ja, ett sladdställ med stickkontakt bör fungera.

3. O

Octavianus

Medlem
    bör jag kunna koppla in den med en strömmbrytare innan i en dosa? Dvs fast montering. Kan man använda en vanlig lampdimmer så man även kan styra hastigheten på fläkten?

4. E
    Medlem · jämtland · 19 668 inlägg

elmont

Medlem
    Den fläkten flyttar inte mycket dammig luft så satsa på nått bättre, tex Solidukt har en mängd fläktar som det är lite mer "tryck"i.

5. O

Octavianus

Medlem

Det är möjligt, men tänker att det nog går bra ändå. Vill mest skapa ett undertryck i rummet så man slipper det mesta dammet i resten av huset. Kommer att ha skyddskläder på mig.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.