Jag har murat igen en dörr. Vid dörren satt strömbrytaren för taklampan. Den hamnar väldigt dumt nu när dörren inte finns, och det logiska stället att placera den är vid en annan dörr där det redan sitter en brytare, dvs rör och dosa finns. Men det är en annan säkringsgrupp. Belastningsmässigt är det inget problem att slå ihop dessa två grupper, husnätet är ändå uppdelat på 8 grupper plus trefasgrupperna för spis och panna.
Jag ser några olika sätt. Enklast är förstås att sätta bägge fasledningarna på samma säkring. Det är ju lätt att klämma två FQ i samma skruv i Hagerbrytaren/säkringen. Men jag har en känsla av att det inte ska se ut så?
Nästa metod är att dra ledningarna från ena gruppen direkt från röret dom kommer in i till röret för nästa grupp fram till dess första kopplingsdosa. Strömmen får så att säga gå från säkringen till denna dosa och sedan tillbaka till centralen och vända in i nästa rör direkt. Det blir 6 FQ i ett VP-15, men det lär inte vara något problem eftersom sträckan är kort.
Metod 3 är att splitta ledningen från säkringen i en separat klämma i centralen, nere där rören går ut.
Fjärde metod är en extern kopplingsdosa. Men eftersom rören mynnar inne i centralen ska dom då dras ut i var sitt rör och sedan komma tillbaka i ett tredje. Lite knepigt det med med ledningar som kommer in i centralen bara för att gå vidare ut direkt.
Fler förslag?

D DanRuben skrev:
Enklast är förstås att sätta bägge fasledningarna på samma säkring. Det är ju lätt att klämma två FQ i samma skruv i Hagerbrytaren/säkringen. Men jag har en känsla av att det inte ska se ut så?
Man gör visserligen inte så vid nyinstallation, men jag ser inget fel med att lösa ditt problem så. Övriga alternativ smakar inte.

• Gilla
GK100
  • Laddar…
Bo.Siltberg Bo.Siltberg skrev:
Man gör visserligen inte så vid nyinstallation, men jag ser inget fel med att lösa ditt problem så. Övriga alternativ smakar inte.
Finns ju hållare för wagos för dinskena. Istället för att lägga två under samma skruv.

• Hållare för Wago-kopplingar monterade på DIN-skena, med kablar anslutna, visas i fyra olika produktbilder.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Gilla
DanRuben
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.