Byggahus.se

Hur kopplar jag här? 3-fas - 1-fas

1. S
    Medlem Nivå 3
  2. A
    Medlem · Nivå 19
    Det är två saker som måste göras. Det första är enkelt. Du måste koppla om den från Y till delta. Det är 6 skruvterminaler av vilka tre är ihopbyglade med mässingbleck enligt illustrationen för Y-koppling på motorns märkplåt. I stället skall du bygla ihop dem två och två enligt illustrationen för deltakoppling på motorns märkplåt.

Därefter måste du ha en startkondensator. Du kopplar startkondensatorn mellan två av de tre byglingsblecken och kopplar inkommande matning på det tredje blecket och på det ena av blecken som kondensatorn är ansluten till. Jag passar på frågan om hur stor startkondensator du skall skaffa, men om du söker lite på sidan kan du nog hitta tumregler.

3. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Se sidan 8
    http://www.busck.se/Busck_2014.pdf

1-FASDRIFT AV 3-FASMOTORER

Trefasmotorer på upp till ca 0,75 kW kan drivas med enfas spänningsmatning genom att två faser matas med fas och nolla samtidigt som en kondensator ansluts mellan den tredje fasen och en av enfasanslutningarna. Rotationsriktningen ändras genom att kondensatorn ansluts till den andra enfasanslutningen. Motorn måste först kopplas för 230V (D). Enfaseffekten blir ca 75% av trefaseffekten och startmomentet blir ca 30% av märkmomentet vid trefasdrift. Som tumregel vid beräkning av kondensatorns storlek gäller 80µF per kW.

4. S
    Medlem Nivå 3
    Tack för snabba svar. Låter lite mer komplicerat än vad jag trodde. Men jag måste alltså ha en startkondensator?
    En fråga om byglingsblecken, kan de vara en kabel istället för bleck.

5. S
    Medlem Nivå 3
    Och ja, kondensator behövs.

6. S
    Medlem Nivå 3
    Ok, kondensator kopplas mellan två av de tre anslutningarna och en av dessa (fas eller nolla?) kopplas med kondensator till den tredje. Alla byglas "uppåt" som chemat visar.
    Spelar det någon roll på vilken jag kopplar fas nolla och bara kondensatorn?

7. snaggletooth
    Medlem · Nivå 13
    Nej, det har ingen betydelse.

8. A
    Medlem · Nivå 19
    Om motorn snurrar åt fel håll flyttar du anslutningstråden från kondensatorns ena till andra sida. Annars spelar det ingen roll.

9. S
    Medlem Nivå 3
    Tack, då är jag med👍
    Det funkar att bygla med en fet kabel?

10. A
    Medlem · Nivå 19
    Det fungerar att bygla med en kabel, men för det mesta sitter det tre bleck även när det är Y-kopplat så att det tredje finns till hands när man vill koppla om den. Det märker du i så fall när du skruvar bort dem.

• Laddar…
  11. S
    Medlem Nivå 3
    Stort tack😀