Hej!

Hur kopplar jag den vita, blåa, gröngula kabeln till strömbrytaren? Vad är den vita kabelns funktion?

• En hand håller en strömbrytare där vit, blå och gröngul kabel är inkopplade i väggen. Fråga om den vita kabelns funktion.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Vita, blåa och gröngula kablar kopplade till ett eluttag i taket, anslutna till en strömbrytare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Wow
avh67f
  • Laddar…
Om färgerna stämmer ska inte den gröngula och blå anslutas till brytaren alls. Den gröngula saknar visserligen funktion på den polen.

• Gilla
Edikar
  • Laddar…
Är gulgrön kopplad med svart i den röda toppklämman?? Någon har kladdat alldeles för mycket färg på ledningarna så att man ser dåligt på bilden. Vit färg borde skrapas bort en del tycker jag.

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Tack för ditt svar! Hur ska jag byta kablarna till rätt pool?

Fairlane
Du byter en strömbrytare mot en ny antar jag?
Hur satt det på den förra?

Vi kan gissa hejvilt på färgerna, men det blir gissningar, så det absolut bästa är om du kan visa hur det var kopplat på tidigare brytare så kan vi ana oss till vad färgerna är.

Ja, någonting är väldigt konstigt här. Den gröngula ser ut att vara koppladee med svarta kablar. Svart är ofta fas, om ingen brun finns. Gröngul sitter dock rätt i brytaren, då den platsen bara är en "parkering".
Den vita brukar vara tändtråd. Vilket alltså är fasen efter strömbrytaren. Den borde normalt sitta där blå sitter i strömbrytaren. Men sen skulle det sitta en brun(fas) där den vita sitter.
Nu kan man inte lita på färger. Därför kan vi inte säga hur du ska koppla. Man måste mäta sig fram. Men sen borde det dras nya kablar, så du får rätt färger.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
Mikael_L
Om det inte varit en wago med flera blå så hade jag generellt gissat på att det är ett hus från ca 60-talet och vit fas (som stockholmsstandard, vi i Uppsala körde med svart, det var ju på antingen ena eller andra viset på alla orter i Sverige, eller beroende på elfirma eller elektriker ibland).
I dessa gamla system från ungefär 60-talet var det alltså antingen vit eller svart fas, och väldigt ofta blå, gul eller grön tändtråd i infällda rörinstallationer.

Men ohyggligt ovanligt att tändtråden var förgrenad bakom strömbrytaren.
Så det ligger en hund begraven här, ja kanske en hel kennel.

Uppe vid lampan tycker jag det verkar vara gul/grön, vit och blå.
Om det är ett sånt gammalt hus så borde vit vara nolla (men vit fas vid strömbrytaren ... ja det var ju den där kenneln igen), och blå som tändtråd. Men är huset från ca 1972 eller senare, så borde blå vara nolla och vit tändtråd.

Sen vet man ju inte alls hur många klåpare och hobbyelektriker som har varit och förstört saker och ting här.

Du skulle ha tagit en bild på gamla strömbrytaren.

• Gilla
Kardan79 och 5 till
  • Laddar…
En inhyrd elektriker tar in en hel dagslön på detta😅

Å andra sidan om TS fortsätter å pula själv, kan denne bli utan bostad.

Det ser lite märkligt ut i din väggdosa, har det suttit en brytare där??

• Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Mikael_L
Tja, normalt reder väl en elektriker ut detta på något mellan 10 och 30 minuter, beroende på hur mycket doslock osv kan behöva öppnas.

Jag skulle väl börja med att kolla hur många rör det går från dosan, och antal ledare och färg i de olika rören, och sen gissa var rören går och vilken funktion man kan misstänka att ledarna har.

Det ser onekligen väldigt felkopplat ut på bilden.
Själv skulle jag absolut reda ut vad de gröngula används till, och sen ta bort, byta ut eller koppla in/koppla rätt, så de gröngula är helt korrekta (eller borttagna).

Jo, det krävs ju en del om nån har kopplat friskt utan kunskap tidigare.

Kanske ska till nån "felkoppling" för att få det att funka?

H Hybro skrev:
En inhyrd elektriker tar in en hel dagslön på detta😅

Å andra sidan om TS fortsätter å pula själv, kan denne bli utan bostad.
H Hybro skrev:
Jo, det krävs ju en del om nån har kopplat friskt utan kunskap tidigare.

Kanske ska till nån "felkoppling" för att få det att funka?
Vad vill du tillföra med detta trams? Har du inget bättre för dig? Det finns några trådar under "off topic" som kanske skulle passa sig bättre.

Fas in på L, kabeln från pil ut in till lampan L och N från lampan tillbaka till nollan

• Wow
  • Arg
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
mrmatroy mrmatroy skrev:
Fas in på L, kabeln från pil ut in till lampan L och N från lampan tillbaka till nollan
Och vilka färger har TS på dom olika "funktionerna"? Det är väl den okunskapen som gör det svårt att ge ett vettigt råd.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.