Byggahus.se
Hur kopplar jag ballofixer på befintliga rör? Var är bäst att kapa dom? och avloppet som läcker längst ner måste bytas. Det var tydligen äggskals avloppsrör. Hur gör man det säkrast? Någon kunnig som vet och om man kan göra detta själv på bästa sätt.

• Närbild på ett befintligt rör med påkopplad ballofix.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Två kopparledningar med anslutna ballofixventiler ovanför ett vitmålat avloppsrör.
    Skapa konto
  • VVS-installation med synliga rör och avlopp med möjligt läckage, behöver reparation och anslutning av ballofixer.
    Skapa konto
  • Gamla rörledningar och vattenlås med synliga slitage och läckage, behov av reparation.
    Skapa konto
Här var det många som svara..

H
Är det källare under? = dra nytt därifrån

Om inte. Ta bort befintlig koppling och montera din nya kranar där.

var läcker det? Det ser ju gjutet ut i golvet.

• Gilla
Kardan79
  • Laddar…
H H-Thomasson skrev:
Är det källare under? = dra nytt därifrån

Om inte. Ta bort befintlig koppling och montera din nya kranar där.
Ingen källare, en plans hus. Tänkte om man kunde kapa rören lite och sen ballofixer. Varmvatten röret är tjockare and kallvatten röret. Trodde de var lika stora.

S Stefan1972 skrev:
var läcker det? Det ser ju gjutet ut i golvet.
Längst ner där på avloppet. Tänkte om man kunde plocka bort de 2 och sen sätta dit 2 st nya? Eller måste man riva upp hela stammen?

• Avloppsanslutning med två möjliga delar utpekade för utbyte nära golvet.
    Skapa konto
  • Gilla
redarn
  • Laddar…
jo men hur och varför läcker det? Är rören som sitter där trasiga? Att de är sårbara vet vi ju men de går ju oftast sönder när man håller på med dem och försöker demontera. Sällan när de sitter statiskt.

• Gilla
Dilato
  • Laddar…
Du har redan en tråd med bilder på dit avlopp, ser ju helt klart murket ut i betongen så du lär nog ta reda på vart det läcker.

S Stefan1972 skrev:
jo men hur och varför läcker det? Är rören som sitter där trasiga? Att de är sårbara vet vi ju men de går ju oftast sönder när man håller på med dem och försöker demontera. Sällan när de sitter statiskt.
Det vet inte jag varför eller hur det läcker..? Därav tråden. Det såg ut sådär när jag tog bort farsans kök. Hade Ocab där men de konstatera bara att det var läcka. Men inte hur och varför... har väl suttit sen 1973 när det byggdes.

RoTe
Att du inte får några svar är ju för att vi omöjligt kan veta hur det ser ut där vi inte ser. Undersök själv eller ta dit kunnigt folk är mitt råd.

• Gilla
sebastian8309
  • Laddar…
Vattenröret som kommer upp ur golvet, det vänstra, ser ju ut att ha en knäck. Det måste bytas.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.