Byggahus.se

Hur koppla ledarna rätt för trappkoppling?

1. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Ska installera en ny strömbrytare men vet inte var i den nya strömbrytaren ledarna ska in. Den bruna (fasen?) är jag rätt säker på. Men det är två vita som ska in också eftersom detta är en av två strömbrytare till en och samma lampa.

Det försökt jag gjorde ledde till att den andra strömbrytaren inte gick att tända och släcka med. Vad ska jag ändra?:

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_1688.JPG

2. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det finns två slags trappkopplingar, vi måste veta vilken det är hos dig för att kunna säga säkert.

Det du har på bild är i vilket fall helt fel oavsett.

Jag gissar att brun ska i på L och de vita på varsin pil

• Laddar…
  3. H
    Moderator · Nivå 25
    Vad hade du där tidigare?

OM det satt en fungerande brytare där tidigare, så kan man med fog anta att brun är fas, och de vita är mellantrådar.

I så fall så skall brun in på L (dvs. där du har vita nu) och de vita skall in vid varsin pil.

Under förutsättning att det bara har funnits en fungerande brytare där tidigare, så kan det inte bli någon farlig felkoppling, om detta skulle vara fel.

Har det INTE funnits en fungerande brytare där tidigare, så kan trådarna vara vad som helst. I så fall är det farligt att laborera. Då måste man undersöka var trådarna faktiskt går.

4. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Okej då skulle jag behöva veta de två varianterna för att förklara. Men det är i alla fall en lampa som ska kunna styras av två olika strömbrytare där båda strömbrytarna har makt att stänga av och sätta på oavsett den andras läge.

5. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Från början hade jag en likadan brytare där, sen bytte jag till dimmer. Anledningen att jag gissade att bruna skulle in där den går in är för att jag såg det på en gammal bild jag hade på en annan strömbrytare i hemmet som jag visste att jag tagit kort på. Där handlade det dock om två svarta trådar. Men den bruna gick in på samma plats.

6. F
    Medlem Nivå 8
    Trappkoppling och sparkoppling kan du ju läsa på om.

7. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Det finns utmärkta sökfunktioner på forumet, och med google hittar du trappkopplingar på hela nätet.

Men nu har jag sökt rätt på en tråd åt dig.
    I inlägg #14 visas de två kopplingarna man kan/får/ska använda i Sverige.
    http://www.byggahus.se/forum/el/222208-ful-sparkoppliing.html

Den "danska" som visas tidigare i tråden är faktiskt strikt regelmässigt tillåten i vissa fall, men ändå så galet dålig/farlig att man inte ska använda den.

8. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Tycker det känns lite taskigt när man antyder att jag inte läst på eller försökt söka svar tidigare. För det har jag faktiskt gjort, men inte hittat svaren bara. Redan innan jag ens började koppla in något gjorde jag flera sökningar för att få bekräftat från olika källor hur det ska kopplas och vilka färgkoder som är aktuella för mitt hus baserat på när det byggdes osv. Jag tycker inte det varit helt lätt att hitta. Får en känsla av att svaren mest finns i källor som endast yrkesfolk har tillgång till. Det skulle ju kunnat stå i strömbrytarens bruksanvisning också tycker jag. Men det som övertygade mig var mest den gamla bild jag hade på den andra strömbrytaren i lägenheten. Man undrar ju varför det går en brun in där då. Men där kanske brun inte är fas då.

Bilden:
    http://www.byggahus.se/forum/attachment.php?attachmentid=97338&d=1383930279

9. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Hur som helst, vill inte gräla, är så trött på gräl i forum. Vill bara ha hjälp så dem som känner för att hjälpa, skriv gärna. Bruna ska i alla fall garanterat in på L då?

10. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Nu fungerar det. Körde brun fas på L och de andra i pilarna. Tack för hjälpen

11. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    På din andra bild får jag känslan att det är svart som är fasfärg i ditt hus/lägenhet.
    Är det byggt mellan 1972 och 2002 på ett ungefär brukar det vara svart fas. Men i början och slutet av tidsperioden finns det störst risk för att färgerna inte stämmer, en del börjar snabbt använda det nya, andra ska använda upp lagret av gammal kabel. :)

Och stämmer det föreställer din andra bild en vanlig strömbrytare utan trappfunktion där fasen (svart) sen går vidare till något annat, t.ex. ett vägguttag under. Den bruna är isåfall tändtråd.

Och är det så så stämmer fortfarande mitt råd från inlägg #2.
    Men då är brun troligen tändtråd som går till lampan.

12. D
    Medlem · Nivå 7
    För att göra det hela lite enklare så kan du kolla på bilden på baksidan av strömbrytaren, för den förklarar faktisk om för dig exakt hur just den här strömbrytaren fungerar.

I det ena läget så går strömmen från L (där den bruna sladden sitter just nu) till den högra pilen (där ingenting sitter just nu). I det andra läget så går strömmen från L till den vänstra pilen (där de bägge vita sladdarna sitter just nu).

(De två utgångarna som är märkta med X är överkopplingsklämmor och har inget med själva brytaren att göra.)

13. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Jo jag har läst det där om att man bytte färg 2002. Huset är byggt 2001. Så kanske är tveksamt vad det ska vara. Kanske tog rullen slut just i min lägenhet?

Men jag har ju hur som helst kopplat brun till L nu och det fungerar ju till synes som det ska i alla fall. Men när du nu säger att det kan vara tändtråd...?

14. Mikael_L
    Medlem · Nivå 25
    Jag misstänker som sagt att svart är fas hos dig, stämmer med årtalet också.
    Och då är det nog brun som är tändtråd till lampan.

I andra brytaren så slutar de två vita på samma vis och så är svart fas ansluten på L, i så fall.

15. peterwesterlund
    Medlem Nivå 11
    Men vänta, betyder det att jag kopplat fel ändå? Var ska brun vara? Och varför fungerar det ändå?