Byggahus.se
  1. Hur mycket el förbrukar du? Jämför med andra

Hur koppla lampa

1. D
    Medlem · 19 inlägg

dennisloo1

Medlem
    Hej,

Ännu en kunskapsfråga här… Detta går nog snabbt att svara på. Men jag har ingen aning..

Ska koppla ihop en flos glo ball s1. Den högra vita sladden med två innersladdar som är brun/blå ska koppas till kopplingsdosan på lampan.

men vilken sladd ska vart? Som jag förstått det kan jag koppla lite hursomhelst då det inte är jordning och 220-250 v på lampan. Men den där blixten i instruktionsboken gör mig osäker.

Vänligen se bifogad bild.

Tack på förhand.

Med vänlig hälsning,
    Dennis

2. Z
    Medlem · inget · 108 inlägg

zwanzig

Medlem
    Använd en jordad stickpropp istället. Även om du saknar jord i taket idag så kanske lampan flyttas till jordat uttag någon gång och kan då utgöra potentiell fara.

3. D
    Medlem · 19 inlägg

dennisloo1

Medlem

Tjena, absolut en idé. Har dock ingen hemma… men i övrigt. Hur ska lampan kopplas? Någon idé?

tack på förhand

4. Bästa svaret

E
    Medlem · Skåne · 10 783 inlägg
    Koppla de två ledarna från takkontakten till kopplingsplinten. Var brun och blå hamnar har ingen betydelse.

5. Bo.Siltberg
    Hobbyelektriker · Värmland, Molkom · 20 184 inlägg

Bo.SiltbergPremiumikon: Hand

Hobbyelektriker
    Den ska kopplas med fas, nolla och skyddsjord enligt anvisningen. Om du inte har någon skyddsjordad lamppropp hemma, så åk och köp en innan du kopplar in någonting.

6. D
    Medlem · 19 inlägg

dennisloo1

Medlem

Tjena,

Ibland är det väldigt lätt att vara lite för ball… om jag hade haft koll på termerna och hur det relaterar till instruktionerna i instruktionsboken, tror du att jag hade startat den här tråden då?

men men…om nu inte kabeln från taket har pinne utåt som kopplar till jordningen, vad spelar det för roll?

Vidare, fas? Noll? Ska sladdarna i på något specifik ordning?

Med vänlig hälsning,
    D

7. K
    Medlem · stockholm · 4 351 inlägg

Kane

Medlem

8. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Ledsen, men om du inte har kunskapen att förstå en enkel anvisning med ändå dårskapen att ifrågasätta den och ge dig ut på en felaktig bana som du gjorde i #3, då är du ute på riktigt djupt vatten. Du fick ett korrekt svar med motivering i #2.

Skyddsjordsledaren i sladden kopplas till terminalen som är märkt med skyddsjord:
    upload_2021-12-29_16-53-58.png
    Fas och nolla kopplas till sockerbiten. Den ska vara märkt med L (fas) och N (nolla) men om den märkningen saknas så spelar det ingen roll hur du kopplar fas och nolla.

9. D
    Medlem · 19 inlägg

dennisloo1

Medlem

Läsförståelsen… är som sagt ingen metallpinne för jordning i själva kopplingen i taket. Hur själva jordningen ska kopplas väl på anordningen fattar jag.

Frågan var som bekant kring ”sockerbiten” och där svarade du nu supertydligt. Så tackar!

10. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det spelar ingen roll om det inte finns någon "metallpinne" i taket, det ska vara en skyddsjordad stickpropp på lampan i alla fall som förklarades i #2.

11. D
    Medlem · 19 inlägg

dennisloo1

Medlem
    vad är det jag missar isf. För trodde det endast var en fördel om lampan flyttas i framtiden?

12. D
    Besserwisser · E · 19 815 inlägg

Daniel 109Premiumikon: Hand

Besserwisser
    Det stämmer, men det räcker som anledning.

13. Bo.Siltberg

Hobbyelektriker
    Det handlar inte om fördel, det handlar om elsäkerhet. Lampan är farlig att använda i andra rum utan skyddsjordad stickpropp. Att du just nu inte har någon avsikt att flytta lampan till ett rum med skyddsjordade uttag saknar betydelse. Lampan är gravt felaktig utan skyddsjordad stickpropp och ansluten skyddsjordsledare i armaturen. Det är ett fall där elsäkerhetslagen skulle kunna träda in ifall någon får se detta då det är ett brott mot 17 § i SFS 2016:732.

14. U
    Verktygstokig · 533 inlägg
    Armaturen är inte dubbelisolerad och skall anslutas till kontakt med jord. Som bo och några till nämnt säger instruktionen tydligt hur och att spänning och jord ska kopplas.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.