Som glad novis inom köksrenoveringens ädla konst är jag själaglad över att ha funnit detta forum!

Vi har för avsikt att montera överskåp och fläktkåpa enligt den enormt tjusiga skissen som bifogas. Kruxet är bara att själva ventilationsutsuget sitter alldeles för långt åt höger på väggen. En rejäl täckbit ovanför överskåpen löser en del av problemet, men hur sjutton ska man göra där väggen går i vinkel? (röd pil)

Finns det något snyggare sätt att koppla in fläktkåpan än med ett sånt där luftstrupe-liknande plaströr, eller är det någon som har en klok idé om hur man kan dölja det? Är det rentav bäst att strunta i ventilationen helt och hållet och satsa på kolfilterfläkt istället?

• köksfläkt.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Hej
Du kan ju alltid fortsätta med skåspraden och köpa dig en traditionell fläkt som döljs inuti skåpet. Alternativt bygger ut väggen till samma djup. Ett tredje alternativ, gå upp i taket med röret och gå ner vid fläkten.

Generellt är det väl bra att ha så få krökar som möjligt på ventilationen.

Det går inte att få ett fyrkantigt rostfritt hölje som
Du drar slangen i?
Just den lilla biten utanför skåpet?
Har det suttit fläkt förut?

Mvh Putte

Fyrkantigt rostfritt hölje låter som att det kan bli bra! Det har suttit en fläkt där förut, men ingen kåpa utan en gammal hederlig variant med köksskåp ovanför. (Ovanför köksskåpen hade man dold ventilationsröret genom att mura in det, och dessutom armerat alltihop med hönsnät. En övergång i rostfritt känns nog lite smidigare...)

Man skulle kanske kunna tänka sig att klä in överskåpen och låta inklädnaden fortsätta förbi väggkanten så den går i höjd med fläkten. Då får man ett enda rakt rör med en 90 gradare till utblåset.

FWIW.

Fredrik S skrev:
Är det rentav bäst att strunta i ventilationen helt och hållet och satsa på kolfilterfläkt istället?
Vill bara kolla, du bor inte i ett flerfamiljshus va? I så fall kan du sannolikt inte koppla fläkten på befintlig ventilationskanal. Men kan man så är det absolut att föredra att ha en riktig fläkt som blåser ut luften.

Jo, det är ju ett flerfamiljshus... Men varför skulle det inte gå att byta ut den gamla fläkten och koppla en ny till den befintliga ventilationskanalen?

Därför att det är stor risk att man blåser in köksos till grannarna.
Du bör kolla med bovärden/föreningen innan du monterar en ny fläkt.
Annars finns det numera fläktar som är gjorda för flerfamilshus.

Då ska jag förstås höra med föreningen först. Men ändå - varför det skulle blåsa in mer matos till grannarna med än ny fläkt än med en gammal? Är inte äldre och nyare fläktar uppbyggda på samma sätt? Skiljer de sig åt när det gäller utsugskraft, filter eller något annat?

Ofta får man bara ha ett spjäll eller kolfilterfläkt när centralventilation finns. Om du sätter en fläkt till då kan det störa ventilationssystemet i hela huset med redan nämnda effekter.

Tack för förklarande svar. Ska som sagt höra med föreningen om vad som gäller. Det är tämligen vindstilla i ventilationskanalen och jag har inte sett någon centralventilation på vinden, men det kan ju finnas något sånt där uppe ändå. I så fall blir det kanske en kolfilterfläkt ändå - då slipper jag ju dessutom mitt ursprungliga problem med kopplingen mellan fläkt och ventilationskanal.

Klicka här för att svara
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.