Jag skulle vilja koppla in en NEXA fjärrströmbrytare bakom befintlig väggbrytare.
Det ser ut enligt bild...
Hur gör jag detta.....vit och orange kabel!?
Den brytaren kräver nolla och det har du inte i din dosa (vad jag kan se på denna bild). Du har en trappkopplare, vilket innebär att lampan som den styr kan tändas från minst ett ställe till. Den Nexabrytaren, om du får fram en nolla och installerar den, kommer fungera dåligt i kretsen.
Det du kan göra är att leta rätt på den andra strömbrytaren, koppla ihop mellantrådarna och tändtråden (eller fasen, beroende på vilken ände det är) och sedan koppla nexabrytaren till bägge mellantrådarna. Sen sätter du en väggmonterad nexasändare där du hade den andra brytaren, och kopplar denna brytare till nexan.
Om allt jag just sa låter som rena grekiskan så bör du kontakta en elektriker som gör jobbet åt dig. Det är ändå behörighetskrävande....
Är den gjord före är 2000 är brun bruten fas tändtråd och svårt fas. Efter 2000 är brun fas.
Nołlan är normalt blå.
Men lita inte blint på färgerna. ( det brukar stämma i nyare installationer utförda av seriösa installatörer)
Vad är syftet med montaget eftersom det är minst en brytare till inblandad som sättas ur funktion.
Hej och stort tack för era tydliga klargöranden!
Installationen är gjort 2010, och tanken är att full ordinarie funktion skall behållas.
Idag är två kontakter kopplade till (samma) fasadbelysning (jag kan tända/släcka på två olika ställen I huset). Syftet/önskan är att jag med "Nexa-installationen" skall kunna bade styra belysningen på distans via appen, men även programmer timer-funktion bl.a. baserat på skymmning osv.
Detta klargjorde tydligt att jag kommer att kontakta en behörig elektriker som får hjälpa mig med detta jobb så att allt blir gjort på säkert och rätt sätt!