Jag ska koppla in denna strömbrytare men blir inte klok på hur jag ska dra kablarna.
Känns som man har fel typ av strömbrytare, men den bör ju fungera att använda.
Men finns bara två ställen där man kan skruva fast två kablar.
El kommer in genom kabeln i brytaren nerifrån och brytaren ska då stänga av och sätta på elen vidare uppåt till övrig apparatur.
Varför kan jag inte skruva fast några kablar nere i dosan, nolla/fas etc. bara i två uttag upptill (1 och L)?
Hur ska jag då gå vidare för att lösa detta med kabeldragningen?
Inte stött på sådan strömbrytare förut och detta moment i sig ska ju vara väldigt simpelt, men nu står det still för mig.
IP54 strömbrytare från Biltema. Inget kopplingschema.
Tack för råd...
Känns som man har fel typ av strömbrytare, men den bör ju fungera att använda.
Men finns bara två ställen där man kan skruva fast två kablar.
El kommer in genom kabeln i brytaren nerifrån och brytaren ska då stänga av och sätta på elen vidare uppåt till övrig apparatur.
Varför kan jag inte skruva fast några kablar nere i dosan, nolla/fas etc. bara i två uttag upptill (1 och L)?
Hur ska jag då gå vidare för att lösa detta med kabeldragningen?
Inte stött på sådan strömbrytare förut och detta moment i sig ska ju vara väldigt simpelt, men nu står det still för mig.
IP54 strömbrytare från Biltema. Inget kopplingschema.
Tack för råd...
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
Inloggade ser högupplösta bilderLogga inSkapa kontoGratis och tar endast 30 sekunder
-
-
-
-
Den ena bruna på 1, den andra bruna på L
De två blåa ihop i en Wago
De två gul/gröna ihop i en Wago
De två blåa ihop i en Wago
De två gul/gröna ihop i en Wago

tommib
Bergsfogde
· Stockholm
· 16 126 inlägg
Välkommen till forumet!
Installationen är behörighetskrävande, du bör kontakta en elektriker för att göra den.
Elektrikern som installerar skulle först och främst inte använda produkter från Biltema. Kopplingen görs genom att sätta inkommande fasledare i antingen L eller 1 och utgående fasledare i den andra. Nollan och skyddsjord kopplas ihop med t.ex. Ubåt eller Wago773
Edit: Tvåa på den.... för att jag skulle göra fina länkar.
Kopplingsschemat finns för övrigt på brytarens baksida.
Installationen är behörighetskrävande, du bör kontakta en elektriker för att göra den.
Elektrikern som installerar skulle först och främst inte använda produkter från Biltema. Kopplingen görs genom att sätta inkommande fasledare i antingen L eller 1 och utgående fasledare i den andra. Nollan och skyddsjord kopplas ihop med t.ex. Ubåt eller Wago773
Edit: Tvåa på den.... för att jag skulle göra fina länkar.
Kopplingsschemat finns för övrigt på brytarens baksida.
Nu har du redan fått svar på kopplingen rent tekniskt. Men jag skulle föreslå att du skaffar en enkel dosa som du sätter längre upp på din bräda. Där kopplar du sen så att du får samma funktion som beskrivits men otroligt mycket mer fackmässigt och enkelt på det sättet.
Syns på bilderna att du är ovan vid detta, främst att du inte skalat kablarna innan de tas in i brytaren och klamras fast. Inte lätt att skala dem på ett vettigt sätt där och iaf rejält bökigt, dessutom lite plats för kopplingsklämmor och att få till det säkert och bra.
Annars har jag inga synpunkter kring behörighet osv, bara bra om du fixar det själv men gör det professionellt.
Syns på bilderna att du är ovan vid detta, främst att du inte skalat kablarna innan de tas in i brytaren och klamras fast. Inte lätt att skala dem på ett vettigt sätt där och iaf rejält bökigt, dessutom lite plats för kopplingsklämmor och att få till det säkert och bra.
Annars har jag inga synpunkter kring behörighet osv, bara bra om du fixar det själv men gör det professionellt.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Gör som GK100 säger...
Sätt en kopplingsdosa där kablarna möts där uppe och dra ner en kabel därifrån till brytaren.
Sen kan du koppla enligt bild.
Svart/Grå prickar är valfri kopplingsklämma (exemplen som tommib gav funkar jättebra)
Gulgrön som blir över i kabeln ner till brytaren kan du bara klippa.
Medlem
· F
· 5 736 inlägg
Känner igen texten på kabeln också, otrolig Biltema skit. Ett litet skavmärke på kabel så gick hela höljet sönder. Den lär med andra ord inte hålla i minusgrader sådär jättebra. Till trådstartare då hur ser installationen ut i övrigt? Bilder.
Okej, installationen är i ett uthus/ litet förråd. Fick som svar på tal när jag frågade angående kabel att den var ok att använda utomhus i torra utrymmen vid montage med tillhörande dosor och brytare. Men är det felaktigt får jag väl byta ut kablaget då. Inte så stor installation i övrigt som sagt. Några kopplingsdosor,ett dubbeluttag,lampa och en brytare. Kanske lika bra ha någon komma koppla in allt, så det blir riktigt gjort med bra grejer. Vill att det ska hålla även i minusgrader
. Fortfarande respekt för elen, men tänkte jag skulle ge det en chans själv när det gällde ett litet förråd.
Redigerat:
Moderator
· Stockholm
· 50 083 inlägg
Men den där kabeln. Vd är det fr beteckning på den?
Rkk3g1,5mm2
Hursomhelst är det felaktig kabel jag fick med mig hem så är det bara att åka och införskaffa rätt material. För säkerhetsskäl,brandrisk etc.. Spelar ingen roll att det är ett litet förråd, säkerheten kommer först, även fast jag monterat själv, (medveten om behörighetskrav) utgår jag ifrån att göra jobbet bra och korrekt utfört. Men fel av mig att inte läsa på om material först själv utan förlita mig på "kunnig personal". Som sagt,alltid lär man sig nåt nytt. Tänkte nu vidare att jag ändå kan dra fram allt och montera dosor etc. på plats,så tar man hit någon behörig som får göra inkopplingarna i dosorna och så och överblicka allt. Kanske lika bra när det tillochmed visade sig vara felaktig kabel, så inget annat blitt fel likaså. Jobbar som hantverkare så vill inte påstå att jag har tummen mitt i handen, och är för övrigt noga utav mig i mina jobb och vill ha det snyggt utfört, men måste väl ändå kunna inse och erkänna sina kunskaper/ begränsningar utanför sitt eget verksamhetsområde. Även fast det är ett "litet jobb".
Tack igen för hjälpen och att ni ammärkte på kabeln!
Utgår från era noteringar eftersom det är flera här som hade något att anmärka om kring den, och inte enbart en i butikspersonalen där jag införskaffade kabeln.
Verkar finnas gott om kompetenta personer här i forumet.
Hursomhelst är det felaktig kabel jag fick med mig hem så är det bara att åka och införskaffa rätt material. För säkerhetsskäl,brandrisk etc.. Spelar ingen roll att det är ett litet förråd, säkerheten kommer först, även fast jag monterat själv, (medveten om behörighetskrav) utgår jag ifrån att göra jobbet bra och korrekt utfört. Men fel av mig att inte läsa på om material först själv utan förlita mig på "kunnig personal". Som sagt,alltid lär man sig nåt nytt. Tänkte nu vidare att jag ändå kan dra fram allt och montera dosor etc. på plats,så tar man hit någon behörig som får göra inkopplingarna i dosorna och så och överblicka allt. Kanske lika bra när det tillochmed visade sig vara felaktig kabel, så inget annat blitt fel likaså. Jobbar som hantverkare så vill inte påstå att jag har tummen mitt i handen, och är för övrigt noga utav mig i mina jobb och vill ha det snyggt utfört, men måste väl ändå kunna inse och erkänna sina kunskaper/ begränsningar utanför sitt eget verksamhetsområde. Även fast det är ett "litet jobb".
Tack igen för hjälpen och att ni ammärkte på kabeln!
Utgår från era noteringar eftersom det är flera här som hade något att anmärka om kring den, och inte enbart en i butikspersonalen där jag införskaffade kabeln.
Verkar finnas gott om kompetenta personer här i forumet.
Moderator
· Stockholm
· 50 083 inlägg
Bara ett tips. När du väljer material så titta på beteckningar och egenskaper hos tillverkaren, lita ALDRIG på vad personalen i butiken säger. Det spelar inte så stor roll om det är Biltema eller en stor proffsbutik, typ Beijer bygg.
I ditt fall är det användningsområdet, fast installerat, utomhus som är intressant. Visserligen är det i ett kallförråd. Utomhus användning innebär att det skall tåla temperaturen, vatten/fukt och UV strålning från solen. I ditt fall är det bara temperaturen som kan vara ett problem.
Iom. att det är ett förråd, så kan man också fundera över risken för mekanisk skada, sitter kabeln så att det är risk att ex. trädgårdsverktyg skadar kabeln. Då bör man välja en lite tuffare kabel, ex. EKLK. Eller i mer extrema fall skydda kabeln med en plåtränna.
I biltema fallet misstänker jag att det blir svårt att få tag i den här typen av information om produkterna, och då bör man välja annat fabrikat.
I ditt fall är det användningsområdet, fast installerat, utomhus som är intressant. Visserligen är det i ett kallförråd. Utomhus användning innebär att det skall tåla temperaturen, vatten/fukt och UV strålning från solen. I ditt fall är det bara temperaturen som kan vara ett problem.
Iom. att det är ett förråd, så kan man också fundera över risken för mekanisk skada, sitter kabeln så att det är risk att ex. trädgårdsverktyg skadar kabeln. Då bör man välja en lite tuffare kabel, ex. EKLK. Eller i mer extrema fall skydda kabeln med en plåtränna.
I biltema fallet misstänker jag att det blir svårt att få tag i den här typen av information om produkterna, och då bör man välja annat fabrikat.
Moderator
· Stockholm
· 50 083 inlägg
Bara en kontrollfråga. Har du jordfelsbrytare som skyddar den här installationen?
Ja, jordfelsbrytare finns, och kablaget var för övrigt draget högt upp och skyddat och korrekt förankrat.å andra sidan plockade jag ner kabeln idag så rätt typ av kabel kan dras.när det sker återstår att se, kanske till ny sommar nu. Detta skall dras ute på sommarstället. Kommer dock bli permanent boende senare. Men skall ha dina råd i åtanke i fortsättningen när sådana här material inskaffas. Ja, bättre att forska själv lite mer i ämnet och kring material etc. och inte bara gå på vad butikspersonalen säger. Info var annars minst sagt bristfälligt på biltema. Tack hempularn.
Liknande trådar
-
Hej hur många kw kan jag få ut om jag kopplar in denna ev laddare på 3 faser 10 amp
El -
Hur ska jag koppla denna belysning?
Belysning -
Är denna fiber inkopplad rätt i fasaden? (Film)
Internet - Fiber, Bredband, ADSL, 3G/4G -
Hur kopplar jag bort denna (diskmaskin)
Vitvaror -
Hur kopplar man in denna varvtalsregulator?
Ventilation