Hej!
Har en jordad fotströmbrytare från Gelia som jag tänkte montera på en jordad förlängningskabel.
Men när jag öppnar fotströmbrytaren blir jag inte riktigt klar på hur den skall kopplas. Kan någon
hjälpa mig? Har kopplat kontakterna på förlängningskabeln men denna går jag bet på.
Har en jordad fotströmbrytare från Gelia som jag tänkte montera på en jordad förlängningskabel.
Men när jag öppnar fotströmbrytaren blir jag inte riktigt klar på hur den skall kopplas. Kan någon
hjälpa mig? Har kopplat kontakterna på förlängningskabeln men denna går jag bet på.

Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Ingen bra idé! Strömbrytaren tål bara 2Ampere. Om du ska bygga en skarvsladd med vanliga shucko kontakter vill du ha en brytare som klarar minst 10A.
Strömbrytaren du köpt är tänkt att användas till lampor som inte medför någon större belastning.
Dendär brytare brinner ganska omgående om du kopplar hårfönen eller dammsugaren på skarvsladden.
Strömbrytaren du köpt är tänkt att användas till lampor som inte medför någon större belastning.
Dendär brytare brinner ganska omgående om du kopplar hårfönen eller dammsugaren på skarvsladden.
Hobbyelektriker
· Värmland, Molkom
· 24 968 inlägg
Efter att du läst vad Eddsson skriver så kan jag komplettera med hur den ska kopplas, ifall det fortfarande är aktuellt.
Strömbrytaren är enpolig, så där kopplar du endast brun ledare, in och ut.
Blå och grön/gul ledare skarvas i skruvterminalerna som jag ringat in i rött.
Om du förväxlar blå och brun gör ingenting, men den grön/gula måste skarvas i en sådan skruvterminal.
Strömbrytaren är enpolig, så där kopplar du endast brun ledare, in och ut.
Blå och grön/gul ledare skarvas i skruvterminalerna som jag ringat in i rött.
Om du förväxlar blå och brun gör ingenting, men den grön/gula måste skarvas i en sådan skruvterminal.

Tack för ALLA svar - nu vet jag hur jag skall koppla en sådan här ifall
jag skulle få för mig det......får nog vänta med detta tills jag hittat en
på 10A eller mer. (Tänkte ha den som strömbrytare till en handfräs
monterad på ett fräsbord)
jag skulle få för mig det......får nog vänta med detta tills jag hittat en
på 10A eller mer. (Tänkte ha den som strömbrytare till en handfräs
monterad på ett fräsbord)
Denna är klart vettigare. Har du även lite skydd mot oavsiktlig åtkomst av pedalen. Dessutom måste du ha foten på den hela tiden för att fräsen ska gå. Så skulle det gå fel och du släpper foten stannar den.
https://www.conrad.se/p/fotbrytare-...med-skyddskapa-1-vaexlare-fs-502-1-st-1565151
https://www.conrad.se/p/fotbrytare-...med-skyddskapa-1-vaexlare-fs-502-1-st-1565151
Klicka här för att svara