Pga anledningar och utdraget bygge blev det så att vindskivor kom upp före panelen. Det kombinerat med att jag inte var smart nog att sätta spikläkten på rätt ställe och att takfoten är lite klent tilltagen, gör att jag inte kommer åt med en vanlig spikpistol för översta raden av spikar.
Träkonstruktion med skuggor där panelen ännu inte har monterats vid vindskivorna.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Byggdetalj med vindskivor och panel, tagen underifrån. Skuggor syns på träytan.
Skapa konto

Jag funderar på om en "slaghammare" enligt bild kan vara något. Någon som kan säga bu eller bä? Tips på märken och/eller inköpsställen?

Bild av en pneumatiskt drivna slaghammare med metallisk anslutning och märket Basso på ovansidan. Används för bygge och renovering.
Skapa konto

Endera struntar du i att spika i översta läkten eller så tar du ner vindskivorna.

Sen är väl rekommendationen att spika all panel för hand så alla spikar blir "rätt" islagna. Iallafall om det är ens eget hus :)

skruva istället och kör med en vinkelväxel.

Magnus Göransson Magnus Göransson skrev:
Endera struntar du i att spika i översta läkten eller så tar du ner vindskivorna.

Sen är väl rekommendationen att spika all panel för hand så alla spikar blir "rätt" islagna. Iallafall om det är ens eget hus :)
Inget av de alternativen är aktuella. Jag vill att det ska göras ordentligt, men vindskivorna sitter för bra. Jag har spikat med pistol på klen styrka och justerat de spikar som behövdes för hand, för att inte slå dem för djupt.
joakim_j joakim_j skrev:
skruva istället och kör med en vinkelväxel.
Det alt har jag tänkt på, men det är så fult med skruv.

Vore intressant om någon med erfarenhet av en sån där dutt-hammare kunde återkoppla.

Du bör väl komma åt med en vanlig hammare? I värsta fall börja med sidan och/eller förborra.

• Gilla
surris
  • Laddar…
Milwaukee har en sådan på batteri. Du får rejäla vibrationer i handen men i övrigt funkar dom bra

• Gilla
jonmo
  • Laddar…
Matti_75 Matti_75 skrev:
Milwaukee har en sådan på batteri. Du får rejäla vibrationer i handen men i övrigt funkar dom bra
Tack, jag har Hilti 22, Bosch 12 och Festool 18, så det verkar inte finnas någon med batteri för mig. Jag testar att köpa en tryckluftsvariant och kör.

Notera mitt perfekta byggahus-beteende här: jag ställer en fråga och underkänner alla svar som inte är det jag vill höra ("ja men köp verktyget!"). Det känns bra att ha bidragit än en gång.

Tack alla som engagerat sig!

• Haha
  • Gilla
Gunnar Johansson69 och 1 till
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.