Tittar runt på friggebodar för att få inspiration till när jag ska bygga min egen, om nu inte virke blir värt sin vikt i guld i sommar. Hittade denna "Vibostugan Bodil", https://www.bauhaus.se/media/pdf/6205115A_Produktdatablad.pdf

och ser att regeldimensionerna i väggen bara är 34x45, vilket verkar mycket klent. Eller funkar det?

Det får mig att fundera på om jag i så fall kan bygga mitt förråd med 45x45 väggreglar, för att komma undan billigare. Jag tänker ändå inte isolera det förrådet ändå. Bara en fundering, det känns lite för plockepinn för att faktiskt göra det. Lär bli minst 45x95 om det finns i lager i sommar...

Ritningen på Bodil ser ut att ha dubbla reglar på sina ställen, så det kanske mer är 45x70 i verkligheten. Jag är ingen konstruktör, men jag hade inte vågat gå på 45x45 ;)

Jag rev precis ett förråd som klarat sig i 30 år. Det var byggt på 100-stolpar med kortlingar i 45x70 runt om. Hade säkert funkat med dubbla 45x95 som stolpar också.

Rickard.
Vi byggde för några år sedan en liten sovstuga ute i skogen som är byggd av 45x45 och osb på utsidan som väggar och den står kvar trots att den står i Kiruna kommun. Den byggdes lätt då den skulle dras ut i delar med skoter.

45x70 är definitivt enklare att bygga med och mer än tillräckligt starkt för det mesta om det bara stabiliseras i den svaga rikningen.

Vi har en friggebod som stod på tomten när vi flyttade in för 10+ år sen. Säkert mer än 20 år gammal nu. Stommen är 34*45. Inga problem med det.

Bästa svaret

Tomture61
Oftast är fabriksbyggda bodar byggda med ytterpanelen och bärande virke som sitter " tajt " ihop (de bär sas varandra) plus så brukar det vara tätt mellan bärande virke .
Att bygga med 45 x 70 tror jag blir vettigare , går ju att vända reglarna så de enbart bygger 45 mm inåt .

Boden som det hänvisas till är byggd för snözon 1 , nedre västkusten :thinking:

https://www.boverket.se/sv/byggande...a-har-anvander-du-eks/karta-med-snolastzoner/

Redigerat:
Teoretiskt är det inga problem med att bygga med t.ex. 34x45 om man har spontad panel på utsidan och skivor på insidan. 34x45 kräver nog industriella förutsättningar eller att man gör en särskild skruvjigg så att skruvarna hamnar rätt. Problemet med dessa små dimensioner är att de ofta är framställda av skräpvirke, och inte klassat konstruktionsvirke. Har man en bra såg kan man klyva ner grövre klassade reglar. 45x70 blir 2 st 33x45, 45x95 blir 2 st 45x43. Utan bra regelvirke är det en meningslös handling.

Tack för svaren. Efter noga övervägande bygger jag regelstommen med ett paket tandpetare jag hittade i köket. Håller säkert med panel påspikat.

;)

• Gilla
  • Haha
Jennie G och 3 till
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.