Byggahus.se

Hur kapar man lättast en stolpe (rakt) som är 120x120 mm?

2k läst  26 svar

1. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    För att lämna ett lite seriösare svar:

Jag har tvingats göra detta någon enstaka gång även om det är något jag försöker undvika. När jag gjorde sist på en rad stolpar satte jag upp en rak regel/bräda på var sida om stolpen ("in och utsida"). Därefter har jag vägt in detta med långpasset för att avslutningsvis gått lös med en vass fogsvans. Funkar nästan lika bra som lasersvärdet.

2. Fairlane
    Medlem · Nivå 10
    Jag har (någonstans) en Sandvik 231 mitre guide, dvs ett gerstöd som är perfekt för ändamålet. Det ser väl i princip ut som den som Nikasp rekommenderar. Problemet är bara att få tag i något sådant. När jag vet var den är så använder jag den gärna tillsammans med en fogsvans, vare sig jag ska såga rakt eller i vinkel.

3. H
    Medlem · Nivå 17
    Jag skulle såga det med en vass fogsvans. Rita streck runtom och göra en anvisning med stämjärn för sågbladet att löpa i. Börja såga från alla fyra hörnen och låta sågskären mötas så att skäret i ett hörn styr sågen när man sågar vidare från nästa hörn.
    Blir det ett kast på en millimeter kan man hyvla litet med en vass handhyvel
    Handverktyg är helt oslagbara till sånt där.

I yttersta nödfall kunde jag faktiskt tänka mig att kapa det där med en vass yxa. Det är väl mest en kuriositet men jag gjorde en sån där omöjlig vågrät kapning på det viset en gång när det inte fanns utrymme att komma åt med fogsvansen. Det var när jag timrade ganska mycket så jag var van att hugga exakt och då blev det ju att jag tog till yxan både här och där.
    Ni skulle ha sett arbetsledarens min då han kom förbi en gång när jag "helt oberört" stod och finjusterade en foderlist med yxan;) Huset var litet snett så jag måste justera litet så listen skulle passa in tätt..... och tätt blev det:D

4. C
    Medlem Nivå 1
    Tack allihop för alla svar. Jag har försökt hitta Nobex 505 på de länkar ni postade men de sidorna fick man 404 på. Så de har väl utgått antar jag...Försökte även hitta Sandvik 231 mitre guide men no cigar.

Så om någon av er vet vart man kan köpa dem så är jag idel öga. ;)

Annars blir det till att bygga något eget antar jag. Reglar + skruvtvingar är helt klart ett alternativ... eller så får jag svetsa ihop något egenkonstruerat. Det är ju inte alldeles lätt att stå från alla håll. Att stå med en cirkelsåg med en stege på utsidan känns sådär frestande... det är en bit upp. :p Men får väl ta fram klätterselen i värsta fall.

Men som sagt, om det finns en bra guide-pryl att köpa färdigt till ex. vis fogsvansen så hade det varit gött att få tag i en sådan. Så tips på vart man kan köpa dem mottages tacksamt.

5. C
    Medlem Nivå 1
  6. A
    Medlem · Nivå 17
    Bara att beställa.

• Laddar…
  7. A
    Medlem · Nivå 7
    Om någon hittar ett bra lasersvärd ser jag fram emot en tipslänk på det också.

• Laddar…
  8. NyaTorpane
    Verktygstokig Nivå 4
  9. useless
    Självbyggare · Nivå 22
    • Laddar…
  10. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 21
    Gjort som MathiasS, funkar mycket bra, trots brist på inblandning av elverktyg ;)

11. jac
    Medlem · Nivå 14
  12. R
    Medlem · Nivå 16

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: