Byggahus.se

Hur kapar man lättast en stolpe (rakt) som är 120x120 mm?

2k läst  26 svar

1. C
    Medlem Nivå 1
    Jahapp, nu har jag klurat för att försöka hitta en bra lösning på detta men inte lyckats.

Jag behöver kapa fyra stycken pelare som sticker upp på min balkong. Det är målade fyrkants-stolpar i trä på 12x12 cm som fungerar som bärande pelare för balkongen. Deras överdelar sticker upp ovanför balkongräcket och nu ska jag lägga en överliggare på dem.
    För att få dit överliggaren på vettig höjd behöver jag kapa stolparna cirka en halvmeter.
    Problemet är att jag behöver kapa dem tämligen exakt (annars blir överliggaren inte plan) och jag vill även ge snittet en lutning på cirka 15 grader så att överliggaren lutar en smula utåt. Detta för att vattnet lättare ska rinna av och inte bli stående.
    Vilket verktyg kan jag använda för det? Fogsvans är ju bara att glömma, kommer vara hopplöst att få det exakt nog. Tigersåg funkar inte heller då stolpen är så pass tjock, bladet böjer sig alltid en smula och så blir snittet som en skateboardramp i miniatyr.
    Diverse cirkelsågar når inte igenom, inte ens till mitten av stolpen.
    Har tyvärr inget lasersvärd... ;)

Någon som har idéer på vad man kan använda?

2. nikasp
    Medlem · Nivå 13
  3. C
    Medlem Nivå 8
    Kör ett snitt från två sidor med cirkelsåg och kapa bort mitten med fogsvans. Då styrs fogsvansen och det blir inte så mycket att såga igenom.
    Behöver du styrning för cirkelsågen, sätt fast en brädbit med tving eller skruv så håller du lätt rätt lutning.

4. A
    Medlem · Nivå 17
    Du gör en en mall som är en ram som passar på stolpen med 15 graders lutning och sedan något så du kan låsa den i läge t. ex. tvingar.
    Och en vanlig handsåg, fogsvans eller japansåg går inte att misslyckas om du följer mallen. Konsten är att såga med lätt hand och lugnt, inte tvinga och trycka.
    Skulle även fungera med två stödbitar, fram och bak på stolpen med 15 graders vinkel som du drar fast med tvingar.

5. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Jag vill nog ändå rösta för sågstödet. Kostar en liten slant men är ruskigt bra. Fogsvansen löper som limmad mot den mha starka magneter. Jobbet är gjort på nån minut per stolpe.

6. A
    Medlem · Nivå 17
    Sågstöd är också bra.

7. R
    Lösvirkesbyggare · Nivå 11
    Precis så brukar jag också göra. En bra handsåg klarar mycket, tar lite längre tid men resultatet brukar bli bra.

8. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Jag skulle ta lasersvärdet, men om du har slut på batterier i det så är mitt andra alternativ kapgersågen. Det blir spikrakt och även om du har en mindre såg är det lätt att rotera stolpen och kapa från två håll.

• Laddar…
  9. nikasp
    Medlem · Nivå 13
    Jag tolkade det som att de står upp nu och ska kapas på plats men så kanske inte är fallet?

10. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 17
    Många och starka tvingar är nog att rekommendera!

• Laddar…
  11. mexitegel
    Allvetare · Nivå 22
    Du får byta från ditt gröna till Boschs blåa lasersvärd som har en inbyggd kraftkälla som inte behöver laddas.

• Laddar…
  12. Johannes Carlsson
    Allvetare · Nivå 15
  13. S
    Medlem · Nivå 6
    Mitt tips är att oavsett vilken metod du väljer, så börja på toppen och träna tills du får till det i skarpt läge på rätt ställe

14. MathiasS
    Medlem · Nivå 24
    Aha, det ska ske på plats.

Då är det lasersvärdet som gäller, tveklöst.

• Laddar…
  15. nanowire
    Hobbysnickare · Nivå 17
    Lite fegt tycker jag.

Men jag håller med dig och något som ytterligare talar för lasersvärdet är att det lämnar en bränd yta vilket gör ändträt mer rötbeständigt.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: