Byggahus.se
24B66537-C45F-4A29-B899-379917960EC9.jpeg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
00F331F6-4B9B-4EE2-AFD3-A086E05D0394.jpeg
Skapa konto
D99B5736-FD1A-4E2E-8118-35791D0F4A6C.jpeg
Skapa konto
0E057160-D3DD-45A9-8DD3-FED023DF5969.jpeg
Skapa konto
8E8D1571-7738-40BC-8D97-D0F3990FB287.jpeg
Skapa konto
Vi bor i ett hus byggt 1923. Köket är inte alls i stil med husets ålder. Det är platsbyggt i massivt trä (körsbär?) från Lidhult. Det är funktionellt men vi önskar så att det var mer i 20-tals-stil. Vi skulle helst vilja behålla stommen men byta luckor o handtag. Men det blir ju otroligt mycket att måla vitt om hela stommen, insidan av lådor osv osv ska målas.... Någon som har tips på hur man på bästa sätt kan komma från a till b på bästa o mest prisvärda sätt??

Är det massiva trä stommar? Oljade? Fint men som du säger passar kanske inte så bra i karaktären på huset.

leby leby skrev:
Är det massiva trä stommar? Oljade? Fint men som du säger passar kanske inte så bra i karaktären på huset.
Ja massiva stommar. Tror oljade.

• image.jpg
    Skapa konto
går säkert att måla men hitta något ställe som inte syns så väl och prova, fråga måleributiken vad som krävs för att måla en oljad yta, tror att flera moderna färger kan ha problem att fästa.
Lite synd att måla så fina stommar men jag förstår varför. Jag skulle nog sprutat dem och efterdragit med pensel för att få lite liv i ytan. Gjorde så med mitt kök (även om jag byggt de stommarna i mdf).

BirgitS
Även om man målar alla stommar vita och byter ut luckorna till ramluckor kommer det ju inte kännas som tidigt 20-tal ändå eftersom det är heltäckande luckor. I stor utsträckning är det väl att man ser stommarna mellan luckorna som gör att det ser ut som tidigt 1900-tal.

Cheesen
Tycker inte att vitt är speciellt 20tal borde snarare vara nån blaskig gul eller mintgrön färg..... Men som BirgitS påpekade så måste man nog tänka om stommarnas utformning om man ska ha synliga gångjärn i falsade luckor.

• Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Cheesen Daniel Östberg skrev:
Tycker inte att vitt är speciellt 20tal borde snarare vara nån blaskig gul eller mintgrön färg..... Men som BirgitS påpekade så måste man nog tänka om stommarnas utformning om man ska ha synliga gångjärn i falsade luckor.
Ja det behöver inte va vitt just.

• Gilla
guggen
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Även om man målar alla stommar vita och byter ut luckorna till ramluckor kommer det ju inte kännas som tidigt 20-tal ändå eftersom det är heltäckande luckor. I stor utsträckning är det väl att man ser stommarna mellan luckorna som gör att det ser ut som tidigt 1900-tal.
Ja och finns det något sätt att nå det utseendet utan att slita ut hela köket är min fråga då?

BirgitS
Det man brukar göra för att det ska se "gammaldags" ut är att montera lister mellan de vanliga stommarna men det gör ju att man får in färre skåp på en vägg och det är därmed svårt att göra i efterhand. Vi flyttade för några år sen till en lägenhet med ett kök vars utseendet vi inte riktigt gillar eller tycker passar in men vi har bestämt oss att leva med det tills det blir för slitet och då göra om det så som vi vill ha det.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.