Hur kan vi gå vidare? Förseningar på nyckelfärdigt hus

7k läst  32 svar

1. V
    Medlem Nivå 5
    Hej,
    Är ny här på forumet.

Jag och min man skrev kontrakt på nyckelfärdigt hus via mäklare i mars 2015. Enligt vårt avtal skulle huset stå klart i november 2015.
    Bygget har hela tiden försenats med olika förklaringar till detta, bland annat om nya delägare som ska köpa sig in i husfirman.

Vi fick ny tidsplan i oktober att flytta in v 51. I början av december fick vi åter en ny tidsplan med inflytt i mars 2016. Vi har hittills en platta på marken. Det är två personer ute på tomten och arbetar men det går sakta. Avlopp och vatten (brunn) är inte klart.

Vad kan man göra i ett sådant här läge? Har mäklaren något ansvar i detta som förmedlade tomten med denna hustillverkare?

Vi är unga och vi har kollat upp allt vi trodde att vi kunde kontrollera. Man känner sig ju säkrare när det går via en mäklare också men ändå visade det sig bli problem.

Vi är uppgivna och ledsna.

2. Lolle
    Medlem Nivå 12
    Mäklaren har tyvärr inte mycket ansvar mer än möjligtvis att de kan bistå som en medlare ifall de önskar - dock skall ni komma ihåg att en mäklare rent juridiskt är en lekman.

Beroende på hur erat avtal ser ut kan ni ha rätt till vite - om ni har något sådant avtalat. Har ni ej detta avtalat så kan eventuellt merkostnader som ni åsamkas av förseningen ersättas beroende på hur avtalet är utformat. Merkostnader kan vara högre boendekostnader, kostnader för flytt som ej gått att avboka etc.

I värsta fall kan det bli fråga om hävning av avtalet pga avtalsbrott om förseningen är väsentlig. Innan något sådant rekommenderar jag dock er att kontakta en jurist.

Redigerat 3 jan 2016 20:02
  3. A
    Medlem · Nivå 8
    Allt beror som sagt på vilket avtal ni har. Har mäklaren ALLT ansvar gentemot byggfirman, och ni enbart köpare från mäklare. Så ska ni gå vidare gentemot mäklaren.

Vite har ni rätt till helt oavsett. Det är inte ert problem att byggfirman håller på att omstruktureras. Men frågan är om det är byggfirman eller mäklaren ni ska kräva något av.

Om det inte står något om eventuella förseningar i ert avtal förstås.

4. V
    Medlem Nivå 5
    Vi har avtal om vite/vecka som ska dras av på sista fakturan. Nu blir ju förseningen i slutändan (om den här sista tidsplanen hålls) väsentligt längre vilket innebär ett vite på ca 100 000 kr. Frågan är ju om firman har råd med detta?

Mäklaren har förmedlat tomten inkl denna husfirma. Det var till mäklaren vi betalade in första inbetalningen vid kontraktsskrivningen. Mäklarens logga finns på alla avtal men det är byggfirman som skrivit under avtalet med oss så jag antar att det då blir gentemot byggfirman som vi har avtalet?

5. V
    Medlem Nivå 5
    Jag anser ju att förseningen är väsentlig och att det påverkar oss. VI har från första början informerat att vi är bostadslösa under byggtiden. Det är inte helt lätt att bara "förlänga" detta hos anhöriga med så lång tid som 5 månader (om det då blir klart i mars). Är det skäl för att häva ett avtal?

6. A
    Medlem · Nivå 8
    Ja, det verkar så. Ni tycks ha skrivit avtal om en tomt med mäklaren, vilken ni har fått. Vidare har mäklaren "föreslagit" en byggfirma, som ni nu skrivit eget avtal med.
    Därmed är det byggfirman ni ska kräva vite/avdrag ifrån.

(Obs. Jag har inte sett era avtal, och kan inget lova. Men det är så det verkar).

7. H
    Moderator · Nivå 25
    Obervera att om det stipuleras att vitet skall dras från slutfakturan, så kan det blir strul. För med den försening ni har så finns det risk att vitesbeloppet överstiger slutfakturan (som ofta är på 10% av totalbeloppet). Dessa 10% skall ju även fungera som säkerhet för ev. brister som upptäcks vid slutbesiktningen.

Jag skulle nog överväga att häva avtalet med firman, men som sagt kolla med en jurist, och kolla även om det finns alternativa hustillverkare som kan bygga "samma hus" på den platta som nu tydligen är gjuten.

I princip så blir husföretaget skydligt att betala skadestånd till dig om en ny firma bygger dyrare. Men uppförsbacken för att få ut det skadeståndet blir både lång och brant, så det är troligen inte så mycket att räkna med.

Har du kontrollerat firman vad gäller ekonomi, tidigare konkurser osv? Det låter som en firma med stora problem.

8. V
    Medlem Nivå 5
    Vi har innan avtalsskrivningen kontrollerat firman, där även mäklaren sa sig ha kontrollerat firman och dess ekonomi. Vid tillfället fanns ett annat bolag registrerat som då inte hade några större anmärkningar, vad vi kunde få fram. Det visade sig dock att det företaget gick i konkurs nu under tiden som vårt bygge pågår.

Ska se om vi kan få det till att vitet regleras på annat sätt.

9. V
    Medlem Nivå 5
    Tack för alla svar!

10. M
    Medlem Nivå 11
    Så firman ni har avtal med har gått i konkurs? Är det rätt uppfattat?

Har ni betalt något och isåfall till vilket bolag?

11. V
    Medlem Nivå 5
    Nej det är ett annat bolag som samma VD har som gick i konkurs tidigare i år. Den firma som bygger huset är inte i konkurs.

12. M
    Medlem Nivå 11
    Du skriver "alla avtal". Finns det mer än ett?

13. V
    Medlem Nivå 5
    Det var på tomten, köpekontraktet med offerten och sen entrerpenöravtalet.

14. M
    Medlem Nivå 11
    Tomten har du ju fått så den är ju klar. Köpekontraktet med offerten låter som en materialsats av ett hus?

Entreprenöravtalet så, är det skrivet med ABS09? Hur ser betalningsplanen ut?

15. H
    Moderator · Nivå 25
    OK.

Hur många avtalspartners har du då?

Tomten är köpt via mäklaren, men är säljaren av tomten någon som har med husföretaget att göra?
    Offerten antar jag betyder själva huset i byggsats? Från ett husföretag?
    Entreprenörsavtalet är med en byggfirma?

Då blir ju allt lite mer komplicerat. Det låter som en delad entreprenad, den firma som nu missköter sig är etreprenadföretaget?

Då kan det vara lite svårt att komma ur hela affären. Det är ju i så fall troligen bara entreprenadkontraktet som går att häva pga. försening.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: