Byggahus.se

Hur kan man kontrollera att de är vad de utger sig för att vara?

1. L
    Medlem · 64 inlägg

Lillblomma

Medlem
    Hejsan,
    om jag vill kontrollera en entreprenör/hantverkare som säger sig ha F-Skatte sedel och registrerat bolag... vart vänder jag mig då? Finns det någon tjänst på nätet?

//A&S

2. Swetrot
    Medlem · Gävleborg · 3 109 inlägg

Swetrot

Medlem
    De har ett organisationsnummer för företaget, och med det kan du kontrollera med skatteverket att de dels existerar, dels har F-skattsedel.

3. L
    Medlem · 11 inlägg

lemumba

Medlem

upplysning.se

kolla här, här finns alla med upplysning.se

4. G
    Medlem · 161 inlägg

gurra80

Medlem
    kolla på bolagsverket...de har bra info om företag

5. G
    Medlem · 642 inlägg
    Och kolla med det försäkringsbolag de säger sig ha att de har en giltig försäkring anpassad för det uppdrag de ska utföra åt dig.

6. H
    Moderator · Stockholm · 47 743 inlägg

hempularenPremiumikon: Hand

Moderator
    Det är helt normalt att man begär att få se giltig F-skattesedel och försäkringsbesked. Försäkrningen kan nog behöva kontrolleras mot bolaget också, för så vitt jag vet så har de bara försäkringsfakturan att visa upp, inget säger att den verkligen är betald eller sagts upp av annan anledning.

7. it-snubben
    Medlem · Västernorrland · 1 936 inlägg

it-snubben

Medlem
    Börja med att kolla efter organisationsnumret. Fråga dom efter det, eller titta på brevpapper, offerten eller liknande. Det är organisationsnumret som identifierar den juridiska personen som du träffar avtal med. (Organisationsnumret kan vara ett personnummer om det är en enskild firma så det är inget konstigt)

Alltför ofta så marknadsför sig företag med andra namn än det som är registrerat vilket vilseleder och strular till det om det blir problem.

Det är organisationnumret som är nyckeln för att få upplysningar från Bolagsverket och Skatteverket.

Från skatteverket kan du få veta om de har F-skattsedel. Från Bolagsverket kan du få veta företagets namn, innehavare/styrelse, konkurser osv. Otoligt mycket användbar info.

Observera att man måste inte vara registrerad vid Bolagsverket för att få bedriva näring. F-skattsedel måste dock finnas för att få utföra tjänster.

8. C
    Medlem · 783 inlägg

co

Medlem
    Kolla oxå med tingsrätten PÅ DEN ORT FÖRETAGET ÄR REGISTERAT. Om det är inblandade ingn konflikt ring upp motparten och fråga varför. Så undgick en kund det bolag så som så när krossat min ekonomi/familj/liv.

9. K
    Medlem · Stockholms län · 30 inlägg

kire

Medlem
    Om du har företagsnamnet - och ännu hellre organisationsnumret - kan du få en hel del intressant information från UC (Upplysningscentralen) gratis via sidan "Företagsfakta" hos DN

http://bors.www.dn.se/dn/site/uc/ucsearch.page

"Informationen i Företagsfakta är hämtad från UC:s databas UPR/www.uc.se. Databasen uppdateras dagligen med information från en mängd källor, t.ex. kronofogdemyndigheter, tingsrätter, Bolagsverket och SCB."

Verksamhetsfakta: verksamhet, inregistreringsdatum (OBS! Nya företag löper signifikant högre risk för konkurs än verksamheter som har några år på nacken)
    Ekonomi/trend för de senaste tre åren: nettoomsättning, antal anställda, kassalikviditet

10. Byggherre
    Husägare · Skåne · 278 inlägg

Byggherre

Husägare
    Kan också vara bra att be om flera av företagets tidigare uppdragsgivare och prata med dem och därefter också bilda sig en uppfattning. (Man ska ha i minnet att de kanske lämnar referenser som de "känner" så be därför om många)

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.