Hur kan jag stoppa vattnet som rinner på min vägg från beregvärmeröret, jag behöver hjälp jag tittade ut och grävde, och ytterrören är välisolerade, problemet ligger i källaren!

• Vattenläckage på källarvägg från isolerat bergvärmerör, med fuktspår nedåt och trasor på golvet för att absorbera vattnet.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Läcker det från röret eller trycker det in vatten från marken utifrån?

det rinner ur hålet här, Jag tror att det är från röret, det är isolering eller något där inne, det är väldigt blött.

• Närbild av ett hål i en vägg med vattenläckage, synlig rörledning och våt isolering inuti.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
tommib
Är dessa hål i väggen under mark? I så fall är det typ bara att gräva upp och titta efter hur det är gjort vid väggen. Det är svårt att få det helt tätt så vatten kommer pressa in om marken utanför blir mättad. Man kan ev lösa det genom att ha dränerande material där rören går in och se till att vatten aldrig blir stående precis vid husväggen.

Det skulle också kunna vara kondens från rören. Brinerören är normalt alltid kalla och måste kondensisoleras noga.

Välkommen till forumet!

Kommer det ur slangen är det glykolblandat, du har troligen ett expansionskärl där du kanske om nivån sjunkit.
Inte hälsosamt att äta men tydlig smak jämfört med vatten.
I Stockholm har det regnat ordentligt de senaste två dagarna. Är det vatten gräv upp och täta på utsidan.

B
Man brukar isolera med armaflex, isolering med slutna celler som har 0 luftrörelse. Vanlig isolering släpper in luft som sedan kondenserar.

Det ser ut som man pulat in lite isolering random, och silvertejp inne ser lite amatörmässigt ut. Detta innebär att det kan bli kondens.

Är detta något som kommit i samband med mycket nederbörd inomhus eller har det varit så här senaste veckorna?

Centano Centano skrev:
Läcker det från röret eller trycker det in vatten från marken utifrån?
Det läcker från marken. Från inne.

B BSOD skrev:
Man brukar isolera med armaflex, isolering med slutna celler som har 0 luftrörelse. Vanlig isolering släpper in luft som sedan kondenserar.

Det ser ut som man pulat in lite isolering random, och silvertejp inne ser lite amatörmässigt ut. Detta innebär att det kan bli kondens.

Är detta något som kommit i samband med mycket nederbörd inomhus eller har det varit så här senaste veckorna?
Jag vet inte, nu har jag köpt huset.

B BSOD skrev:

Om jag isolerar allt här i källaren utan luft, vart tar vattnet vägen?

M Maria1998 skrev:
Det läcker från marken. Från inne.
Vad menar du, förstår inte riktigt?
Är det ytvatten utifrån som rinner in genom hålet i väggen?
Hur mycket vatten kommer det varje dag?
Påverkas det om det regnar ute?

Minns jag rätt är våra två hål tätade med någon form av fogskum.

A AndersS skrev:
Vad menar du, förstår inte riktigt?
Är det ytvatten utifrån som rinner in genom hålet i väggen?
Hur mycket vatten kommer det varje dag?
Påverkas det om det regnar ute?
igår regnade det hela dagen, vattnet rinner från röret som är utanför, men röret är välisolerat På 3 minuter tror jag att jag hade en fjärdedel av hinken full med vatten.

Om du får flera liter är det troligtvis ytvatten som letar sig ner i marken och in i källaren runt röret.
Om inte så slår snart värmepumpen ur och börjar gå på el
Drenering och hur ytvatten från bla. taket är bortlädd från huset behöver kollas upp.

M Maria1998 skrev:
igår regnade det hela dagen, vattnet rinner från röret som är utanför, men röret är välisolerat På 3 minuter tror jag att jag hade en fjärdedel av hinken full med vatten.
Då ska du åtgärda ytvatten från utsidan och även täta hålet i väggen runt slangen.
Du får gräva upp på utsidan och åtgärda så vattnet inte rinner ner mot grunden där slangarna går in och även täta i hålet runt slangen. Att enbart täta runt slangen i hålet från insidan riskerar att vattnet rinner i källarväggen.

Jag ska försöka lösa problemet, jag återkommer med en uppdatering.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.