Byggahus.se

Hur kan jag kontrollera om en rörmokare är kvalificerad?

1. W
    Medlem Nivå 2
    Hej, jag undrar hur kan jag kontrollera om en rörmokare är kvalificerad? Finns det något slags auktoriseringsbyrå eller certifikat för den person eller företag som utför den här typen av arbete?

2. H
    Medlem · Nivå 19
    Du kan kolla om deras företag är anslutna till Säkert Vatten men det är inget krav utan det är frivilligt att gå med där.

• Laddar…
  3. C
    Medlem · Nivå 14
    Och det säger i sin tur inget om hur de utför arbetet eller att de följer Säkert Vatten. Intyget är relativt enkelt att skaffa sig och självkontrollprotokollen kan förfalskas. Vi har många exempel i badrumsdelen av forumet där firmor med Säkert Vatten inte utför byggnationer och installationer i enlighet med regelverket.

Om TS inte själv kan bedömma kan bara en besiktningsperson eller annan fackperson bedömma det.

4. H
    Medlem · Nivå 19
    Och sen är det lika på andra hållet, firmor som är inte med kan följa det till pricka och va skitduktiga.

5. C
    Medlem · Nivå 14
    Jag tror på att leta hantverkare i bekantskapskretsen, de dina grannar och vänner anlitar, och där du på förhand kan se det estetiska i arbetet. Många som gör snygga och eftertänksamma jobb gör också helheten nogrannare.

Jag har ett exempel från ett par år sen. Firma renoverade kök och badrum hos dåvarande brf-grannen, Utlänsk arbetskraft men välmotiverade och var noga med städningen och ordning. Bigbags snyggt uppradade, parkerade bilarna vettigt och inte en ciggfimp utanför entren under hela tiden. de plockade upp och la dem i något kärl direkt. Det intrycket tycker jag tyder på ordning och noggranhet.