Flyttade in i ett hus med pelletspanna i somras. Är stundtals 6 i familjen, och vi har aldrig gjort slut på varmvattnet. Problemet är att jag inte hittar någon ackumulatortank. Vart sjutton lagras varmvattnet?

Skärmbild av en teknisk illustration över en panna eller brännare med beskrivande text och märkningar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Värmeanläggning med rör, cirkulationspump, expansionskärl och mätinstrument i en teknisk installation.
Skapa konto

• Haha
multix
  • Laddar…
Gissningsvis är det en inbyggd varmvattenberedare i pelletspannan. Sitter troligen en genomströmningsvärmeväxlare i den.

Redigerat:
VVS-installation, kopparledningar, ventiler, blå och röd pil överlagd digitalt för att indikera flödesriktningar.
Skapa konto

Inkommande kallvatten och utgående varmvatten

Bästa svaret

Vet inte hur den pelletspannan fungerar och det framgår inte heller av din bild. Min pelletspanna producerar varmvattnet genom att pumpa det varma vattnet i pannan genom en plattvärmeväxlare som varmvattnet värms upp i. Varmvattnet värms alltså upp allt eftersom det förbrukas och hela pannans volym nyttjas i praktiken som en ackumulatortank.

• Gilla
pacman42
  • Laddar…
Åfan, grymt bra verkningsgrad isåfall. Har som sagt aldrig kännt att det har svalnat. Tack, då slipper jag ligga sömnlös mer

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.