Hej!

Jag har byggt en skåpskonstruktion där mittenskåpet har skjutdörrar, men nu vill jag försöka minska avståndet mellan skjutdörrarna och mittenskåpet (obs. mellanrummet som syns till vänster på en av bilderna kan inte åtgärdas på grund av skenorna för dörrarna). Mittenskåpet är inte fastmonterat eller bärande, och kan därför justeras eller delvis byggas om. Alla övriga stommar är fästa i vägg eller tak.

Mellanrummet i fråga är egentligen nödvändigt och medvetet val eftersom gångjärnen sticker ut så mycket (se bild). Men nu när hela konstruktionen är klar så har jag börjat fundera om det finns något sätt att göra skåpet större och därigenom minska spelet. Mellanrummet mäter totalt ca 4,5 cm jämnt fördelat på båda sidor, och på vardera sida finns det två gångjärn (ett upptill och ett nedtill) samt tre skenor. Det är också värt att nämna att jag kommer att "dekorera" alla innerväggar med 1 cm tjocka ekpaneler, men eftersom det materialet var för tunt för att utgöra stomme så har jag använt mig av 1,6 cm tjocka spånskivor.

Jag har en tämligen ogenomtänkt tanke om att det kanske skulle kunna gå att använda något betydligt smalare men starkare material (någon sorts stålprofil) precis där gångjärnen går, och sedan fästa ihop det med väggen? Då skulle jag kunna flytta ut väggen under och ovanför gångjärnen, och sen täcka upp det med ekpanelen där spånskivan sitter idag.

Om det inte finns några smarta lösningar på ovan nämnda problem så undrar jag om det åtminstone skulle vara möjligt att helt strunta i att använda spånskiva som sidoväggar för att slippa behöva bygga 2,6 cm tjocka väggar (spånskiva + ek). Min spontana tanke är att då använda ekpanelerna som icke-bärande väggar och att fästa ett litet fyrkantsrör eller liknande längst ut på vardera sida i stommen som får agera bärande och ge mittenskåpet sin stadga. Sedan skulle man kunna fästa en kantlist för att dölja röret när man öppnar dubbeldörrarna.

Jag har verkligen kört fast, så jag tar mer än gärna emot alla typer av tips eller förslag på produkter och material -- hoppas min förklaring är någorlunda tydlig :)

Stort tack på förhand!

• Närbild av byggkonstruktion där skjutdörr och gap med blå markeringslinje visas, visar utrymmet mellan dörr och skåpsida.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Bild av ett skåp med en öppen lucka som visar ett mellanrum mellan dörren och en hylla på insidan, med gångjärnet tydligt synligt vid kanten.
    Skapa konto
  • Öppet skåp med en sektion i mitten och skjutdörrar till vänster. Skåpet är byggt av spånskivor och står i ett rum med vitmålade väggar.
    Skapa konto
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.