Bakgrund: håller på att renovera ett 1800-talshus som senast renoverades (illa) för 50-70 år sen. Tänk mycket gullfiber och väldigt lite fuktspärr. För något år sen lade pelletspannan av och vi har klarat oss med en luft-luft i vardagsrummet och två elradiatorer i rummen längst bort.

Nu har vi tagit tag i ett av sovrummen på övervåningen. Golv och innertak är väck, och de vattenburna radiatorerna är urkopplade. Vi vill i framtiden ha vattenburet igen och en lvvp, det kan dröja flera år, men vill redan i detta skedet göra så rätt som möjligt för att det ska bli bra när det väl är dags.

Den genomföring av rör som varit fram tills nu tänker jag att vi tar väck helt. Det har läckt varm fuktig luft från pannrummet (som är precis nedanför detta rummet i en liten utbyggnad) som fördärvat både golv och det gamla spånetaket (som tur är sitter det ett gediget plåttak utanpå det). Jag vill mura igen så mycket som möjligt av det hål som är där nu, och göra en genomföring som är bättre motståndskraftig mot fukt

Jag vet att det inte får förekomma dolda skarvar, men det är också svårt att här och nu veta exakt hur vi vill kunna dra saker framöver. Går det att förbereda någon slags genomföring eller schakt? I dagsläget är det rör för radiatorer plus för expansionskärl. Är det även i dagens läge bättre att ha expansionskärlet på övervåningen eller kan man ha det i pannrummet istället? Behovet på övervån kommer vara försörjning till tre radiatorer.

Bifogar bild på nuvarande dragning.

Röd och blå = radiatorer
Gul = expansionskärl
Grön = tror det är för när det blir för mycket vatten i systemet men jag är inte säker

• Bild på ett öppet golv med rör för radiatorer och expansionskärl i ett 1800-talshus. Rören är markerade i olika färger.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Rördragning mellan pannrum och sovrum, rött för radiatorer, genom mellanjälklag. Diagram med enkel layout över nuvarande värmesystem.
    Skapa konto
  • Bild på en gammal rördragning i ett övervåningsgolv med synliga ledningar och träreglar, del av renoveringen i ett 1800-talshus.
    Skapa konto
Redigerat:
En fundering jag haft är att mura in ett sånt flexrör som man har till tex koppla dränering, för att i framtiden enkelt kunna föra vattenledningar genom vägg, isolering, och golv.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.