FEL. Finns inget regelverk om att det bara är en elektriker som får byta.J Josth skrev:
Den typen så måste VVB tömmas på vatten och en patron typ Rar 14-112 är det som ska vara.
En röris byter lätt, även en som vet lite om mekanik kan byta en patron. Kanske någon granne eller
vän kan hjälpa till.
Var i landet ärdu TS. Rörisar finns lite över allt.
MölndalJ jonaserik skrev:FEL. Finns inget regelverk om att det bara är en elektriker som får byta.
Den typen så måste VVB tömmas på vatten och en patron typ Rar 14-112 är det som ska vara.
En röris byter lätt, även en som vet lite om mekanik kan byta en patron. Kanske någon granne eller
vän kan hjälpa till.
Var i landet ärdu TS. Rörisar finns lite över allt.
Klarar ni det inte själva, så fixar en röris byte, När du vrider termostaten mellan min/max ska det klicka i den. Sen ska du byta propparna om det är vanliga sådana. Ögat brukar inte hoppa ut ibland och då visar den fel.S Susanne Thuresson skrev:
Ta inte in en elektriker, 95 % begriper inte det med vatten och VVB.
Ytterligare fråga;J jonaserik skrev:
kan man skilja på om termostaten är sönder eller patronen, när det går fram ström till patronen?
Lite sent nu,kudden väntar. Men det ska vara om det är 2 säkringar tiill VVB, 400 V vid mätning på patronens anslutningar. Finns det, så är inte patronen frisk, bara byta.S Susanne Thuresson skrev:
Hej igen. Lite förtydligande. Vi har automatsäkringar samt 230 V mellan patron och jord men ingen spänning mellan de två kopplingarna på elpatronen.J jonaserik skrev:
S
SueCia
Elektroniktokig
· Dalarna
· 5 297 inlägg
SueCia
Elektroniktokig
- Dalarna
- 5 297 inlägg
Om du har spänning mellan elpatronens anslutningar och jord, men inte mellan de båda anslutningarna på elpatron så tyder det på att antingen nollan saknas (om patron är 230V patron) eller en av faserna saknas om det är en 400V patron.S Susanne Thuresson skrev:
Jag tror inte du ska börja beställa utbyte av patronen än med andra ord.
Trasig termostat.
Eller utlöst överhettningsskydd, vilket i sin tur kan bero på att termostaten inte bryter när den ska.
Eller utlöst överhettningsskydd, vilket i sin tur kan bero på att termostaten inte bryter när den ska.
Dessa VVB:s termostarter är 1 poliga och då ligger 1 fas konstant på elementet och den andra regleras med termostaten, då kan vid mätning med ett lågomigt instrument visa 400 V på båda anslutningarna. Överhettningskyddet ska bryta bägge faserna, men aldrig tänk på det. Det ska mätas på inkommande ledning i kopplingsboxen och utgånde till patronen, vid mätning på utgående vrides termostaten mellan min och max. Då först kan man utröna om termostaten inte är frisk. Finns det en lampindikering på den,som lyser när termostaten ställs på max,så är det nog inget fel på den, kolla upp alla anslutningar så ingen är sönderbränd. Dom flatstiftkontakter är bara skit och är av snikmodell,billigt ska det vara. Fortsätt söka/mäta och kom tillbaka.S Susanne Thuresson skrev:
PS Bäst är att koppla bort patronen och mäta spänningen mellan ledarna.
Klicka här för att svara
Liknande trådar
-
Hjälp att hitta skruvar till infästning sav stolpfritt räcke
Altan & Uteplats -
Hjälp med fasadtvätt och takutsprång
Fasad -
Attefallstillbyggnad, hjälp med förslag önskas!
Utbyggnad och tillbyggnad -
Hjälp att tolka tillägg av lev.faktura
Hantverkare -
Hjälp! Har kört fast i mitt projekt att byta duschbladare.
Badrum

