Byggahus.se

Hur kan en elcentral skyddas från möss?

1. F
    Medlem · stockholm · 300 inlägg

fixarpelle

Medlem
    Vaknade upp i morse utan el i huset det enda som fungerade var LVP.
    LVP går på JFB för ute el och JFB för inne el hade utlöst.
    När jag slog på JFB så sprakade det så slog snabbt av den igen och tyckte det lät som om en dålig anslutning svetsade.
    Bröt huvudbrytaren och lyfte på locket till elcentralen och där låg 2st möss för grillning.
    Fick plocka bort mössen och göra rent samt blev jag tvungen att klippa av och skala om på en fas där höljet hade tagit lite skada.
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Möss i elcentral.jpg

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Skadat hölje.jpg

Nu till frågan vad kan jag göra för att förhindra möss i elcentralen? (Hager Delta plåtcentral).

• Laddar…
  2. J
    Medlem · 7 878 inlägg
    Knepigt med möss som vandrar ini väggarna, dom klättrar i väggarna och kommer då upp till centralen som har hål för EL-rören i väggen, ser ljusglimtar och ska ut där. Det gäller då att täta till hela hålet/en i väggen. Massor med isolering som packas till kompakt, först kan man stoppa in enris ( det gillar dom inte ) och det gäller även att få tätt så det inte kan bli en ljusstrimma som kan synas inifrån väggen, blir det det minsta ljus som kan komma in i väggen så får du troligtvis fler möss där. Dom går även på dofterna av andra möss i gångarna i isoleringen. Mycket pill och jobb blir det att fylla väggen, samt mycket isolering går åt då det packas.

3. K
    Medlem · 15 inlägg

kanonkurtan

Medlem
    På landet har jag hittat flertalet mumifierade lik ovanför elcentralen… det mest spektakulära var nog en FLADDERMUS som letat dig in och blev grillad…. Hur man blir av med dem har jag dessvärre inget recept på. Jag sätter många nutellabetade fällor på vinden

• Laddar…
  4. N
    Medlem · Östergötland · 497 inlägg

Nalleman64

Medlem
    Aluminiumfolie har jag använt för att stänga möss ute med lyckat resultat.

5. J
    Medlem · 7 878 inlägg
    Ja det går med aluminium och gnager dom på det så dör dom av förgiftning, det går även bra med lite tjockare kopparnät, det gillar dom inte. Sen det med att stoppa in metall bakom centralen, då måste man se till att inte ledande materiel kan komma in i den. Att packa fullt av nät till att börja med och sedan fylla på med packat isolering är inte helt fel, ( stoppa så inte ljus kommer in i väggen ) Bäst är ta dom små rackarna utanför innan dom kommer in. Är liksom lite svårt när dom börjat sin vandring i huset, dofter fån andra härleder dom i rätt riktning. I äldre hus finns det alltid springor/hål som är stora. får dom bara in huvudet och öronen går igenom så är det fritt fram in.

6. A
    Medlem · 14 inlägg

Andreascanr

Medlem
    Det finns stålull på rulle att dreva med. Det kan dom inte bita i.

• Laddar…
  7. M
    Medlem · 2 inlägg

MadDoc

Medlem
    Köp en katt!

8. M
    Medlem · 2 inlägg

MadDoc

Medlem
    Skämtar bara bruka fungera med aluminiumfolie också

9. K
    Medlem · 51 inlägg

Kapsyl

Medlem
    Jag drevade med stålull mellen vedspisen och skorstensstocken. Mössen tuggade sig glatt igem det....

10. R
    Medlem · 265 inlägg

Ring

Medlem
    Man kan väl inte dreva med en katt?

11. F
    Medlem · Östergötland · 1 869 inlägg

fribygg

Medlem
    Det kan man nog, men man får inte och katten gör nog mer nytta brevid elcentralen eller helst ute förstås.

• Laddar…
  12. K
    Medlem · 1 327 inlägg

kortis

Medlem
    Jag har använt pepparmyntsolja o sprayat har funkat två vintrarvmen har kanske haft tur
    https://www.expressen.se/leva-och-b...ur/hall-spindlar-och-moss-borta--med-tepasar/

13. M
    Medlem · Skåne · 39 inlägg

Methane

Medlem
    Jag har bekämpat möss i väggar, trossbottnar och elutrustning med malen vitpeppar. Bekämpar är kanske fel uttryck, men mössen undviker i varje fall att röra sig där det finns torr vitpeppar. Det har till och med fungerat på de som gnagar på kablar och bensinslang i min åkgräsklippare. Köp en stor förpackning vitpeppar!

14. E
    Medlem · jämtland · 20 804 inlägg

elmont

Medlem
    Mus/råttfällor på hösten så blir man av med problemet till nästa år.

• Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.