Hur justerar jag lutningen på hängrännor?

18k läst  10 svar

1. S
    Medlem Nivå 1
    Halloj!

När det regnar hemma hos mig gör hängrännorna mig påminda att de inte lutar som de ska. Huset är 8x10m och har ett stuprör i vardera hörn, således skall hängrännornas högsta punkt vara i mitten och luta ner mot varsitt stuprör... det är bara det att så inte är fallet. Vattnet sammlas i mitten av hängrännan tills dess att den blir full och då rinner vattnet över kanten; ungefär där ytterdörren är placerad. Mycket opraktiskt.

Så hur skall jag gå till väga för att justera detta? Vattenavrinningssystemet är troligen från 1980 eller kanske till och med från 1949 - taket är dock omlaggt 2002 men den tidigare ägaren passade inte på att byta några hängrännor.

Tänkte först att jag skulle byta beslag men dessa verkar vara monterade mellan träpanelen och tjärpappen/plåten. De går således inte med lätthet att komma åt.

Det känns som om beslagen har givit med sig och börjat luta neråt alldeles för mycket.

Någon som har några bra tips?

2. N
    Medlem Nivå 6

Re: Hur justerar jag lutningen på hängrännor?

det finns en speciell tång för ändamålet... rännbryt
    kolla med någon plåtis. inte alla firmor har en sån men kolla med några stycken.

dessvärre kommer nog rännan hänga likadant om ett tag igen.. bandjärnen i krokarna är troligen för vekt

det bästa är att byta krokarna iaf... det tar ett tag men det är det värt

3. L
    Medlem Nivå 3

Hoppar in i frugans tråd här.

Hur gör man då för att byta krokarna nu när dom sitter gömda under takpapp, plåt och pannor?

Kan man lyfta av nedersta raden pannor och vika tillbaks pappen på något vis utan att skada det nylaggda taket?

4. H
    Medlem Nivå 4

Om det finns en takfotsbräda kan man montera nya krokar på den istället.

5. N
    Medlem Nivå 6

jag hade gått den långa vägen ... plocka av nedra två raderna, brutit bort läkten, skurit av pappen sista 30cm, lossat fotplåten, låtit en plåtis knäcka nya krokar, montera krokar med hängränneskruv, monterat rännan , monterat tebax fotplåten, stuckit i en pappremsa under bef. papp, spikat ny läkt längst ner, lagt tillbaka pannorna. Jag tror du blir nöjdast då... inte värt att fuska :)

6. chris47
    Medlem Nivå 8

Oh my god! Jag hade valt den förnuftiga metoden att kapa de gamla fästena med rundell. Rostskydda. Monterat nya hållare (som enkelt kan vinklas i rätt position) på takfotsbrädan.
    /CC

7. C
    Medlem · Nivå 10

Ja mä! ;) :)

8. B
    Medlem Nivå 8

Jag hoppar in i tråden...
    Jag har ett liknande problem, men jag har dessutom en vinklad plåt i vägen. Den sitter under takpannorna (och gissningsvis under pappen också) och är nervinklad så att den slutar i hängrännan. Hur hade ni gjort i det läget? Jag kommer liksom inte åt att skruva något i takfotsbrädan bakom plåten. Ska man satsa på att försöka böja till befintliga krokar och se om det hjälper?

9. L
    Medlem Nivå 3

Precis så ser min plåt ut också. Det går inte att komma åt någon takfotsbräda....i den mån det finns någon att tala om.

Huset är ett 40/50-talshus som blivit 70-talsbesudlat med fasadmexitegel och då har man även spikat dit någon sorts plåtlåda längs hela huset där taket möter väggen. Tror det är för att dölja de annars utstickande takstolarna.

Mina funderingar går nu snarast till att vinkla tillbaks rännkrokarna och sedan bygga någon sorts stötta snett ner till den ovannämda plåtlådan för att de inte skall bockas tillbaks med tiden. Det blir enligt samma modell som hyllkonsoler om ni är med.

10. J
    Medlem Nivå 1

Det framgår väl inte om du har plåt eller tegel tak. Den plåt som ni nämner måste vara den sk fotplåten som skall styra regnvatten ner i rännan. Den långa rännkroken som man använder vid nymontering av tak är skruvad eller spikad i den nedersta läktbrädan och går om du har fotplåt/plåttak alltså inte att komma åt utan att demontera fotplåten. Fotplåten skall alltså inte vara monterad på pappen under.

Enklaste lösningen: kapa de gamla krokarna så högt upp som möjligt och montera sk kort rännkrok som skruvas mot fotbrädan (eller vad den nu kallas). Förmodligen måste rännan monteras någon cm under nuvarande ränna eftersom fotplåten är i vägen. Man kan försöka att böja upp fotplåten lite för att komma åt att skruva. Kräng därefter i rännan under fotplåten igen.

De korta rännkrokarna är av samma "längd/höjd" varför man endast kan knäcka dem i fotbrädans vinkel. De monteras därefter i fallande höjd för att få lutning. Sätt den första och den sista innan stupröret och spänn lina för att ta fram lutning. Sista kroken bortanför stupröret (vid ränngaveln) kan man försöka montera aningen högre än den näst sista för att få lite återlut från den.

11. P
    Medlem Nivå 4

Lånar lite av denna tråd jag med...
    Har samma problem på mitt hus. Takplåten byttes 2001 men man gjorde inte något åt de spruckna plasthängrännorna.
    Nu vill jag hänga upp nya men de gamla krokarna är ju ivägen.
    Läste i forumet att man inte bör använda rondell i närheten av takplåt då man bränner hål på skyddsbeläggningen.
    Tror ni att det funkar med tigersåg eller ska jag ställa mig med bågfil?
    Är inte sugen på att plocka bort det nya plåttaket.

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: