Byggahus.se

Hur justera pardörr?

1. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Hoj hoj!

Vi har en pardörr (Leksandsdörren) i vår farstukvist som är under uppbyggnad.
    Under vintern har golvet vart iskallt där ute och när jag tog mig en närmare koll så ser dörren ut som nedan.
    Upptill är dörrarna nästan kant i kant men nertill är det inte lika jämt.

Det är den dörren som handtaget sitter i som man öppnar och stänger under normala förhållanden som är 'spretar ut' nertill.
    Några tips på hur man kan justera detta under förutsättning att dörren inte har slagit sig?

2. V
    Medlem · Nivå 13
    Svårt o se på bilden men är det liksom att dörren är stängd upptill men inte riktigt stängd nedtill ? eller är det att dörrarna inte linjerar med varandra?
    Om det är som jag skrev först så står inte de båda karmsidorna i lod eller åtminstone lutar de inte lika mycket (inåt/utåt)
    Om det är som om dörrarna inte linjerar så kan man justera det genom att justera karmskruvarna/adjufixskruvarna. Karmsidorna skall stå i lod om du sätter passet på insidan av karmen, du kan även diagonalmäta karmen ,när måtten är lika så skall alla hörnor i karmen vara 90 grader.

3. FredrikR
    Verktygstokig · Nivå 22
    Precis, stänger upptill, men inte fullt nertill.

Man kan inte justera detta på annat sätt än ev flytta hela karmen, tänker på om det går att bocka till nåt av de 3 gångjärnen?
    Alternativet är kanske att borra nya hål och flytta karmskruven, efter att man justerat karmen så att de båda sidorna lutar lika mycket.
    Känns som ett småsvettigt projekt :)

4. V
    Medlem · Nivå 13
    Nej du kan inte göra nåt på gångjärnen, Det räcker troligtvisom du lossar tre stycken karmskruv. Borra inte nya hål i en sån fin ny dörr, var inte lat och gå genvägar ge dörren lite kärlek och lite tålamod från dig innan du börjar borra sönder den.Det är troligtvis bara ett par millimeter den behöver flyttas. Om du inte lyckas flytta den de få millemetrarna för att du hamnar i samma karmskruvshål, så kan du när du justerat in dörren, kila fast den, Öppna dörren försiktigt och byt ut en av gångjärnskruvarna till en längre som går igenom hela karmen och in i husstommen. Sen kan du troligtvis skruva fast den med karmskruvarna igen.