112 218 läst ·
203 svar
112k läst
203 svar
Hur jobbigt är det att gräva och såga bort en stubbe med spade och motorsåg?
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Hur jobbigt är det att gräva och såga bort en stubbe med spade och motorsåg?
Så stor är stubben någon som har gjort det? Det vill säga tagit bort en liknande stubbe på samma sätt.
Är det värt att prova?
Eken är en vedhög nu
Inloggade ser högupplösta bilder
Logga in
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Så stor är stubben någon som har gjort det? Det vill säga tagit bort en liknande stubbe på samma sätt.
Är det värt att prova?
Eken är en vedhög nu
Motorsågskedjan lär ta stryk! Spade är jobbigt. Låt det ta lite tid (1-2 år) och borra ett antal hål i stubben. Fyll hålen med gödsel och du ska se att stubben ruttnar ganska fort. Är det mycket bråttom får du offra en motorsågskedja (tänk då också på brandfaran med kring flygande gnistor).
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Bästa svaret
Jag har tagit bort en ekstubbe (c:a 50 cm diameter) med spade, yxa och fogsvans. Jag har också tagit bort en tallstubbe ( c:a 60 cm i diameter) med borr+ hästskit och jag måste säga att det är värt att vänta 2 år !
Moderator
· Stockholm
· 56 241 inlägg
Jag har tagit bort en tallstubbe av den storleken för typ 20 år sedan. Jag och flera medhjälpare höll på i 3 dagar. Och lyckades dessutom förstöra en vinsch.
Jag röstar också på stubbfräs.
Jag röstar också på stubbfräs.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Kan bara hälla med tidigare inlägg, kör med stubbfräs, hyr, köp eller lös på annat sätt. med använd stubbfräs!
hade en liknade stubbe, fast björk, på tomten hemma som jag försökte med spade och motorsåg, efter en dag och två kedjor senare så ringde jag ett nummer och bokande en kille med stubbfräs. ( ej att förväxlas med ståfräs...)
tog två veckor innan han hade tid, men väl på plats så tog det 25minuter så var stubben bara ett minne blott.
Klart värt dom 500:- han tog.
hade en liknade stubbe, fast björk, på tomten hemma som jag försökte med spade och motorsåg, efter en dag och två kedjor senare så ringde jag ett nummer och bokande en kille med stubbfräs. ( ej att förväxlas med ståfräs...)
tog två veckor innan han hade tid, men väl på plats så tog det 25minuter så var stubben bara ett minne blott.
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Räcker det med två år även om det är en ekstubbe? Tror ni att det duger med hönsskit?HasseTeknik skrev:
"stubbfräs" menar ni att jag ska anlita en gubbe att göra det eller att jag ska hyra en maskin?hempularen skrev:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Jag gillar att göra sådan saker själv men tack för ditt svar. Om jag inte skulle gilla det så är det klart att det är värt 500 kr att ta bort stubben i så fallStocktaub skrev:Kan bara hälla med tidigare inlägg, kör med stubbfräs, hyr, köp eller lös på annat sätt. med använd stubbfräs!
Oj jag glömde att nämna att det rör sig om husets vårdträd. Det var så att det började bli ruttet och såg farligt ut så jag har sågat ner det och gjort ved av det. Ett nytt vårdträd ska inom kort planteras vårdträdet ska ju vara ett frisk träd, men vad ska jag göra med stubben ur ett vidskepligt perspektiv?
Jag tror att jag borra i den om väntar några år...tack för svaren det är skönt att kunna säga att jag har tagit bort stubben själv.
Redigerat:
Husägare
· Älvsborg
· 2 270 inlägg
Paddor är bra djur och om stubben hade stått någon annanstans så hade den fått vara men, men inte just där. Nu känns det som om det är aktuellt att skynda på processen lite, men ändå vill jag göra det själv. Lustigt hur man fungerar ibland. Kan självharry73 skrev: