Byggahus.se

Hur jämnt underlag för att lägga parkett

1. S
    Medlem · 1 inlägg

seifert

Medlem
    Håller på och renoverar lägenheten och började igår med att dra bort den hemska linoleummattan som finns i ett av rummen. Där jag har för avsikt att lägga ett parkettgolv från tarkett.

Hur som helst har jag stött på problem

Under mattan så fanns det lite limrester ( 1-3mm tjocka ) dessa går och ta bort men det tar tid. (använder spackelspate och hammare). Än värre är att det ligger yttelriare ett tunt lager av någon betong (lr dylikt) som spruckit upp på vissa ställen (1-7mm). Frågan är om man skall knacka bort den överallt (jävlar vilket jobb!) eller ifall man kan spackla jämnt och fint istället!

Har letat som tusan på nätet men HUR ojämnt kan man ha det utan att det blir dåligt resultat!

2. Manberg
    Medlem · 942 inlägg

Manberg

Medlem

Re: Hur jämnt underlag för att lägga parkett

Hur ojämt det får vara kan jag tänka mig att det varierar från märke till märke, men jag la ett golv för 1 vecka sen och funderade just över detta, läste då på kartongen och där stod det. Vad det stod är jag inte helt säker på.haha Men jag tror att det var 5 mm på 2 meter i längden, sen var det nånting i bredd också. Men ring helt enkelt och kolla med producent eller återförsäljare!

3. P
    Medlem · Skåne · 307 inlägg

peterand

Medlem

Re: Hur jämnt underlag för att lägga parkett

3mm på 2 meter, desto planare undergolv desto bättre resultat, inga ryggar, ev cellfoam jämnar INTE ut golvet utan det är spackling/slipning som gäller

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.