Byggahus.se

Hur jämnar man av källargolvet?

1. J
    Medlem · 8 inlägg

janne_svensson

Medlem
    Hej
    Jag har rivit ut de befintliga golven och väggarna i min källare och ska göra nytt. Jag behöver jämna av golvet. Vad använder jag för något? Något som har synpunkter på om man ska anlita en betongbil eller är det enkelt att göra själv?

Det är 2 * 25 kvm som endast skall jämnas till lite. Gissar att ca 2-3 cm räcker.

/Janne

2. MathiasS
    Medlem · Stockholm · 27 917 inlägg

MathiasS

Medlem

Re: Hur jämnar man av källargolvet?

Det låter som om du har befintligt golv kvar och bara ska jämna av. Då använder man flytspackel som iprincip flyter ut själv till en jämn yta. Det är inte billigt men funkar bra.

Eftersom det bara är någon kubik du ska ha tror jag inte det lönar sig att få det hemkört (om någon ens kör ut flytspackel i sådana små mängder. Skaffa en stor balja och blanda själv!

3. smiler
    Medlem · Västernorrland · 651 inlägg

smiler

Medlem

Flytspackla 50m2 låter inte som nån handblandning tycker ja iaf....
    2cm över hela golvet e ca 1500kg torrbruk ca 60 säckar(25kg)....
    Går ca 15kg torr per cm å m2. Har ja för mej ::)

Bland de billigaste flytet ja hittat här hemma på Beijer e ABS 148 25 kg
    ja betalar 135:-/säck vilket skulle bli 8100:-

Ingen aning va en bil skulle kosta som pumpar ut skiten men hur dyrt kan de va???

4. J
    Medlem · 8 inlägg

janne_svensson

Medlem

Hej, tack för svar.
    Nu har jag fått pris på att ta dit en bil som pumpar in 2,5 kubik cementbruk CB350. De skulle ha 5000 kr ink moms. Då är det till ca 5 cm på 50 kvm.

Är det någon som vet hur det är att jämna av det bruket? Är det svårt att få det jämnt? Några bra tips på hur?

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.