Hur isolerar jag kortsidan på mitt Älvsbyhus???

4k läst  3 svar

1. L
    Medlem Nivå 1
    Hej hopp!
    Här kommer några frågor och funderingar från en glad amatör som snart ska börja isolera vinden på vårt 1,5 plans hus från Älvsbyhus...

Som jag redan läst i många andra inlägg så finns det fler därute som tycker att Älvsbyhus beskrivning är usel!

Innan jag börjar isolera det bjälklag som redan finns på kortsidan/gaveln, ska jag då sätta upp vindpapp mellan alla reglar? Som det ser ut idag så är det husets ytterpanel samt en typ fiberduk ( heter det så?) innanför där och sedan reglar. Den där fiberduken är ju inte vindtät som jag ser det... Det verkar ju väldigt pillrigt att skära till vindpapp i små bitar och häfta fast i alla håligheter mellan reglarna... Hoppas ngn förstår vad jag menar!?

Bör jag isolera stödbensväggen som ritningen visar, 95 + 95, trots att jag isolerar ända ner till takfot? Har tänkt såga upp golvet (20 cm remsa) så långt ut vid takfot som går så isoleringen möter golvisoleringen för att undgå köldbrygga...

Jag ska sala/bygga på takstolarna i snedtaket med 2 st 45x95 och undrar om min lösning fungerar eller ej... Jag vill sala på den första regeln vertikalt (samma riktning som takstolen) och då blir det 2x95cm isolering som lägges vertikalt. Och sen vill jag sala den sista regeln horisontalt för att kunna lägga glespanelen vertikalt. Då blir det lättare för mig att få upp den liggande pärlsponten som innertak...
    Frågan är då om jag förlorar ngn isoleringsförmåga pga att två lager isolering läggs åt samma håll?? Det borde väl räcka att man "kryssar" reglarna en gång, eller???

Sen undrar jag om man bör lägga olika typer mineralullsskivor så som Älvsbyhus har skrivit på materiallistan?? Dom har med både skiva och filt( antar att det är isolering med papper på ena sidan). Vad ska i så fall ligga ytterst mot masoniten osv.?

Hoppas att ngn vänlig själ orkar läsa detta och kanske förstår vad jag frågar efter! Jag är en riktig amatör men måste säga att jag fått massor av tips och kött på benen av att läsa alla inlägg på denna sida! Ni är ju så duktiga allihopa!

2. S
    Medlem Nivå 6

Re: Hur isolerar jag kortsidan på mitt Älvsbyhus??

du kan isolera direkt mot fiberduken.. med 95mm isolering.. typ skivor. vill du kan du köpa skivor med papp o sätta pappen utåt.. dock inget måste. fiberduken ska räcka..

sen ska du sala på 120mm reglar stående och isolera med 120mm isolering typ skivor där också.. sen ska det plasta's (ångspärr) tänk på uppvärming och elen.. jag ordnade det innan jag plastade gavlarna..

jag satte sen en OSB skiva (träfiberskiva) och sen en gips skiva på det.

gavlen Klar.

3. R
    Medlem Nivå 1

Hej, kul med tjejer som oxå isolerar vinden. Vi har med ett Älvsbyhus. Jag håller med sanne om fiberduken, vi har inte heller lagt nån papp där.
    Jag kan berätta hur vi tänker kring de andra frågorna.
    Vi skall också isolera ända ut i takfot, så långt det gå. Men där är rätt trångt längst ned! Vi tänkte bygga upp en låg vägg med isolering, uppreglad så lite det går för att hålla isoleringen på plats allra längst ut. Får du det varmt och tätt där så behöver du inte isolera stödbensväggen, nej. :) Vi tänker bara sätta gips eller annan skiva på insidan och det får räcka.

Nu till en viktig grej som gäller snedtaket. Har du måttat upp centrum-avstånden mellan takstolarna? Det har vi. Inte ett enda mått mäter 1200mm, som är den standard som brukar gälla. Isoleringsskivorna är ca 600x1200, dvs de passar i utrymmen med de c/c-måtten.Det är ett jäkla skitgöra att såga isolering och skarva ihop till utrymmen som mäter tex c/c1350. Om du salar på reglar på takstolarna vertikalt så skapar du ännu mer sånt trubbel, tycker jag.
    Dessutom är det bättre att fästa pärlspont (eller annat innertak) i glespanel som man sätter med c/c300. Då får du bättre form och fäste på paneltaket. Glespanelen lägger sig ju som ett extra lager i kors med reglarna, och löser då problemet med att du vill ha sista lagret på rätt håll.
    Vi gör nu så här att vi sågar upp reglar med individuella mått som vi fäster horisontellt mellan takstolarna, direkt under masoniten som bildar luftspalt. När de är ditsatta, så är du ute i nivån där takstolarna slutar.
    Nästa lager med reglar börjar vi sätta fast ute vid gavlen, dessa går från innertaket och vertikalt ända ner till takfot. Avståndet mellan dessa vertikala reglar gör vi exakt c/c600. Det betyder att vi struntar i takstolarna och fäster bara i de egna reglarna (horisontella).
    Det tredje lagret går ju sen horisontellt igen, med c/c600. Efter det spikas glespanel, 22x95 tror jag vi har köpt, vertikalt från innertak till takfot.
    Det enda lilla extra vi sen kommer göra är att spika dubbla lager (i kors) glespanel i det "riktiga" innertaket, för annars kommer inte pärlsponten på rätt håll.

Nu orkar jag inte skriva mer.... Svara gärna vad du tycker om vår lösning.

4. L
    Medlem Nivå 1

Tack för tipsen, brudar!
    Men nu har jag redan beställt material som kommer på fredag, så jag får nog bygga med det jag har... Har tänkt att sala på takstolen med 45x45 så jag kan lägga isolering med dim. 145 i första lagret. Sen regla horisontalt med 45x95 och isolera. Sen lägger vi ångspärren på det. Sen reglar vi 45x45 vertikalt men med cc 300mm. I detta utrymme hamnar då eldragning mm, samt isolering förstås. Och sedan pärlspont på det... Jag tycker själv att detta låter förnuftigt men om ngn har andra synpunkter, pls let me know!

Jag vet att det blir en del tillskärning av isolering men det får vi ta...

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: