Har en gammal byggnad som är byggd av slaggsten (kanske 30cm tjocka väggar)

Det är en förmodligen oisolerad betongplatta. Det känns inte fuktigt i byggnaden men all temperaturväxling är mycket trög. Dvs det tar tid innan temperaturen ändrar sig.

I en del har jag tänkt bygga en ny snickarboa...

Tanken är att initialt inte värma upp utrymmet men över tid kanske det blir en luft-luft värmepump som håller lagom temperatur (gissar på 10 grader under vintern men 20 om jag skall vara där o jobba)

Hursomhelst är planen att bygga väggar med en U-stålprofil i botten och upptill samt vertikala träreglar på 120mm. Tänkte ha en luftspalt mellan nya väggen och ytterväggen (slaggsten). Tänkte sätta najtråd mot yttervägg för att isoleringen inte skall ramla ut.

Insidan tänkte jag ha OSB+gips.

Nu mina frågor. Är det lämpligt med en luftspalt på låt säga 2 cm? Vilken isolering bör jag ha? Styva skivor eller rulle? Räcker 120 mm? Hur är det med platsfolie egentligen? Är det bättre att sätta vindpapp istället för plast då temperaturen kanske inte alltid är varmare på insidan?

Hur bör taket isoleras? Hur tjock isolering? Plast? Vindpapp?

Tror ni det blir dyrt att värma upp detta under under vintern?

Annat att tänka på? Ventilation?

Tack på förhand!

Jag tror att det är vanskligt att få detta att fungera. Jag skulle satsa på en murad vägg, t.ex. lecablock, med isolering mellan lecan och slaggstenen. Isoleringen bör vara stenull, inte glasull. Hur du bör göra med taket beror på dess utförande idag. Mer input krävs alltså.

J justusandersson skrev:
Jag tror att det är vanskligt att få detta att fungera. Jag skulle satsa på en murad vägg, t.ex. lecablock, med isolering mellan lecan och slaggstenen. Isoleringen bör vara stenull, inte glasull. Hur du bör göra med taket beror på dess utförande idag. Mer input krävs alltså.
Hej, varför lecablock? Varför stenull istället för glasull?

Jag tycker du skall undvika organiskt material. Min erfarenhet är att det inte fungerar pga fukten. Det går naturligtvis lika bra med tegel, eller någon annan typ av mursten, men leca är nog både billigast och snabbast.

Stenull har bättre fuktegenskaper och är styvare. Skivorna skall ju bära sig själva.

• Gilla
petrho
  • Laddar…
Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.