Byggahus.se

Hur isolera jag bäst vattenrör under jord förutom värmekabel

1. G
    Medlem · kronomberg · 604 inlägg

gasto

Medlem
    Hej har lite problem.. har isolerat vattenrören ovanför mark med frostguard värme slinga sedan rörisolering av skumplast ovanpå.. nu har vi isolering under jord att klura ut.. huset står på plintar.. vi kommer max ner 40 cm under jord.. hur ska vi isolera detta på bästa sätt utan värme kabel? Enbart rörisolering räcker nog ej? Känns onödigt köpa en hel slinga till för endast 40 cm om det går göra på nått annat sätt? Brunnen ligger ca 1 meter under jorden. Bor i södra Sverige där det ej bruka bli för kallt.. hur skulle ni gjort. Röret som går under mark är av någon typ av plast. Tacksam för svar..
    Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    IMG_20161016_140748.jpg

2. michfris
    Husägare · 515 inlägg

michfris

Husägare
  3. pelpet
    Medlem · Dalarna · 9 879 inlägg

pelpet

Medlem
    Varför inte lägga dit en värmekabel? Om röret nu skulle frysa är det ju ganska bra att kunna tina upp det.

Jag tror också på kulvertrör. Med rörisoleringen så kommer det att krypa in vatten i skåran och ta bort mycket av den isolerande effekten. Det slipper du med kulvertrör. Jag hade också grävt ner markisolering ovanför rören. Det gör att risken för frysning minskar kraftigt.

4. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 811 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Lägg dit isoleringsskivor som är 50cm breda och 50mm eller 100mm tjocka utöver rörisoleringen så bör du klara dig rätt långt.

5. Claes Sörmland
    Medlem · Sörmland och stan · 8 133 inlägg

Claes Sörmland

Medlem
    Instämmer med NoOne2k - jorden lagrar värme från sommarhalvåret om den bara isoleras ordentligt ovanifrån.

Rörisolering hjälper inte om det inte finns en värmeslinga - den fördröjer endast genomfrysningen några timmar eftersom det inte finns nån lagrad värme att tala om.

6. Krilleman
    Plumber · Södermanland · 13 129 inlägg

Krilleman

Plumber
  7. G

gasto

Medlem
    Såg grym ut. Men ha 45 meter blir ingen billig nota till slut :)

8. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 415 inlägg

prototypen

Medlem
    Med rörisolering så stänger du ute markvärmen men om du gör som NoOne2k skriver så behövs ingen värmekabel.
    Jag har fått lära att det ska vara 120 cm brett (= helskiva markisolering) och 70 mm tjock räcker.

Rörisoleringen under mark kan du skippa.

Protte

• Laddar…
  9. G

gasto

Medlem
    Problemet är att våra vattenrör ligger under huset alltså ej under mark, huset stårpå plintar. Så en markskiva funkar precis innan rören kommer upp från marken. Men det är löst nu..

10. SidanKaos
    Självbyggare · Stockholm · 77 inlägg

SidanKaos

Självbyggare
    Hur löste du ditt problem? Står inför samma dilemma som du gjorde

11. clain
    Självbyggare · 473 inlägg

clain

Självbyggare
    Gammal tråd jag vet, men tänkte höra ändå.
    70mm och 1200 bred skiva, men hur djupt bör det läggas?

Tänkte gräva för elkabelrör till växthuset i helgen och kanske passa på att lägga ner för vatten också..
    (Om jag får för frugan)

12. prototypen
    Medlem · Västerbottens län · 16 415 inlägg

prototypen

Medlem
    Inte djupt alls, det är mer att isoleringen måste skyddas av ett jordlager.
    Är det gräsmatta kanske det behövs 15 cm jord för att gräsmattan ska må bra och inte torka ut på sommaren.

Protte

• Laddar…
  13. Lattjo-Snickaren
    Medlem · Gotland · 214 inlägg

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Tjena Protte! Ska följa ditt råd. Är det smartare att lägga cellplastskivorna tätt inpå rören, eller ska man ha in lite jord emellan också? Vad blir bäst?

Kunde det funka att ha både vatten och avloppsrör under samma skiva, om än på lite olika djup?

14. Lattjo-Snickaren
    Medlem · Gotland · 214 inlägg

Lattjo-Snickaren

Medlem
    Mina rör kommer nämligen att ligga rätt grunt tyvärr. avlopp mellan 30 och 50 under mark, vatten kring 50-70.

total sträcka 35 m.

Gästhus med året-runtstandard med underhållsvärme på vintern. Gotland.

Räcker det med cellplastskivor på det vis som beskrivits ovan, eller borde man också investera i värmekabel för detta tro?

15. N
    Tillbyggare · Karlskrona · 1 811 inlägg

NoOne2k

Tillbyggare
    Det bästa är att lägga rören i 0-8 och täcka dem med 5cm. Lägg sedan isoleringen ovanför. Kylan kommer sedan att gå ner i marken enligt bifogad bild, lägger man isoleringen högre upp behöver man lägga bredare isolering.

Inloggade ser högupplösta bilder Logga in
    Screenshot_20210520-124257_Samsung Notes.jpg

Avloppet behöver inte isoleras, däremot behöver vattnet isoleras. Om det kommer att klara sig eller inte beror till stor del vad det är för mark omkring. I en åker eller gräsmatta kommer det troligtvis att klara sig med isolering, värre är det som det ligger i en väg eller liknande. Jag hade börjat med isolering, visar det sig att det fryser hade jag köpt in en värmekabeln och stoppat in i vattenledningen i efterhand.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.