Jag undrar om det finns någon enkel skumisolering att lägga runt avloppsrör 75 och 110 mm i krypgrund?
Jag har bara hittat motsvarande för 40-50 mm avloppsrör.
(Och frågan är inte OM jag ska isolera, har neråt -35 grader på vintern och då fryser det om familjen småduttar med vatten och avlopp)

K kirves skrev:
Jag undrar om det finns någon enkel skumisolering att lägga runt avloppsrör 75 och 110 mm i krypgrund?
(Och frågan är inte OM jag ska isolera, har neråt -35 grader på vintern och då fryser det om familjen småduttar med vatten och avlopp)
Normalt använder man glas/stenull. Du kan även lägga en värmeslinga runt rören.

Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Normalt använder man glas/stenull. Du kan även lägga en värmeslinga runt rören.
Ja, jag har använt gullfiber med vindpapp en gång för att isolera avloppssystemet under ett hus . Det var lite knixigt att rulla på och tejpa. Tänkte om det kommit någon ny isolering för avloppsrör...

Det går inte att isolera själva grunden och/eller minska ventilationen av den? Det borde inte bli minusgrader där under tycker jag?

K kirves skrev:
Ja, jag har använt gullfiber med vindpapp en gång för att isolera avloppssystemet under ett hus . Det var lite knixigt att rulla på och tejpa. Tänkte om det kommit någon ny isolering för avloppsrör...
Det är ovanligt att behöva isolera just avloppsrör . Om fallet är korrekt ska det inte behövas.

• Gilla
enSAM och 1 till
  • Laddar…
Jonatan79 Jonatan79 skrev:
Det är ovanligt att behöva isolera just avloppsrör . Om fallet är korrekt ska det inte behövas.
I mellansverige och i ett hus som används är det nog så. Det här huset står oanvänt i perioder. Tror ett alternativ är att jag "boxar" in rören i en låda med stenull. Det borde förbättra situationen.
Har ett eget knep, varje gång jag kommer till huset på vintern så kokar jag upp en liter vatten och häller i avloppet för att smälta ev kondens och isfickor på väg till trekammarbrunn.

• Gilla
Jonatan79
  • Laddar…
Om du har enkilt avlopp ska du ha öppen luftning genom taket. Då har man en konstant luftström där som borde hålla plusgrader året om.

useless useless skrev:
Om du har enkilt avlopp ska du ha öppen luftning genom taket. Då har man en konstant luftström där som borde hålla plusgrader året om.
Om avloppet inte används hela tiden, så kommer det att bli kondens i rören, då 3-kammaren troligen är på¨ frostfritt djup och det drar upp genom avluftningen. Blir då is i rören av det, inga mängder utan ligger på botten av röret. TS kokar vatten och slår i, då åker isen sin väg och är ett bra alternativ. Det finns röskålar som passar exakt på alla dim av rör och en byggplast i två varv brukar bli bra. Tejpa alla skarvar på plasten med vävtejp. Normalt så behövs ingen värmekabel på avlopp. Bara se till att toa eller annat står och droppar. Då är det kört och hela avloppet fryser igen helt.

K kirves skrev:
Lägg isolerskivor t ex Paroc markskiva på tvären under och över ledningen så att marken isoleras en bit från ledningen

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.