Hej,
Mina vägguttag har en tendens att åka ut med kontakten man drar ur. Ska nu byta ett uttag i ett gästrum. På bilder och instruktionsfilmer tycks det finnas, förutom "klorna" som spänns i gummisnodden, även två skruvar för fixering av uttaget. Sådana skruvar saknas i samtliga uttag i huset. De fixeras enbart med klorna. Se bilder. Röda väggen från mitt hus; inga skruvar. Vita väggen från instruktionsvideo; skruvar finns.
Hur gör jag för att få uttagen att sitta fast?

• Vägguttag som hänger löst med synliga kablar mot en röd vägg utan fixeringsskruvar, ett exempel på problem vid montering i en gipsvägg.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild på en hand som håller ett elektriskt vägguttag utan fixeringsskruvar, framför en vit öppning med synliga elektriska kablar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Man kanske får hacka bort lite av putsen för att få dem på plats(?)

E etompau skrev:
"Dosclips" brukar fungera.
[länk]
Smart idé och smart produkt, tack för tips! Det verkar som clipset ska tryckas in på utsidan av dosan och greppa någon slags fals på dosans utsida. I så fall måste man in och ta bort material på ömse sidor om dosan; det ser väldigt tight ut. Se min senare reflektion efter att ha närmare studerat min egen bild.

• Gilla
Erl Eng
  • Laddar…
J Josth skrev:
Man kanske får hacka bort lite av putsen för att få dem på plats(?)
Om du refererar till etompaus tips om dosclips förstår jag ditt inlägg, se mitt svar till honom.

Ser nu på min egen bild (med röda väggen) att det tycks ha suttit fyra skruvar avsedda för var sitt hörn av monteringsramen. Denna har motsvarande 4 skruvhål, ett i varje hörn. Det är nog så det är tänkt att nya uttag ska fixeras i dessa äldre dosor. Det blir nog till att borra, plugga och skruva i varje hörn. Dessvärre är min borrmaskin/skruvdragere utlånad, så jobbet får vänta. Ytterligare tips och tankar motses dock med stort intresse.

• Gilla
Luddis_1
  • Laddar…
Dosclipsen är av tunn plåt, borde inte vara omöjligt att knacka/pressa in dessa i vägg och dosa, tycker jag.

Walle85
Jag körde på att borra nya hål i varje hörn (förutsatt att inga kablar passerar inne i väggen där) när vi bytte våra gamla uttag.

Walle85 Walle85 skrev:
Jag körde på att borra nya hål i varje hörn (förutsatt att inga kablar passerar inne i väggen där) när vi bytte våra gamla uttag.
Det är så jag tänker göra också. Det känns trots allt lättare, och mer tillförlitligt, än att gräva i väggen på ömse sidor om dosan för att montera dosclips. Det finns ju kablar i väggen, men de ligger mycket längre in. Sedan visar ju bilden (med röda väggen) ganska tydligt att tidigare uttag varit monterade just så.

Dock verkar det, som även jag minns, att infällda eluttag tidigare fixerades i dosan enbart med "klorna", alltså de som hålls samman med en gummisnodd, eller "skruvvingarna" som de kallas i en äldre handbok för villaägare jag haft mycket nytta av genom åren. Det kanske funkar för en brytare, men helt klart inte för ett vägguttag.

• Gilla
klaskarlsson
  • Laddar…

Bästa svaret

Olle i Stureby Olle i Stureby skrev:
Dock verkar det, som även jag minns, att infällda eluttag tidigare fixerades i dosan enbart med "klorna", alltså de som hålls samman med en gummisnodd, eller "skruvvingarna" som de kallas i en äldre handbok för villaägare jag haft mycket nytta av genom åren. Det kanske funkar för en brytare, men helt klart inte för ett vägguttag.
Är nog svårt att få dosklipps att sitta fast i en gammal plåtdosa, så försök att sätta skruvar på 4 ställen. Vad är det bakom, trä eller gips.

Eftersom dosclipsen är försedd med "hullingar" så greppar dom bra även i plåtdosor. Är putsen av lite sämre kvalitet så får man skaffa längre skruvar och använda Thorsmans röda plugg (TP2) för 5,5mm hål.

• Gilla
lars_stefan_axelsson
  • Laddar…
E elmont skrev:
Eftersom dosclipsen är försedd med "hullingar" så greppar dom bra även i plåtdosor. Är putsen av lite sämre kvalitet så får man skaffa längre skruvar och använda Thorsmans röda plugg (TP2) för 5,5mm hål.
Väldigt tunn plåt i en sådan dosa och då kan det bli malfunktion med dosclips och redan nu så är det säkert en skada i den, när klorna klämt igen dosväggen, för att få ett bra bett.

Vi kan väl enas om att vi har helt olika erfarenheter av g:a plåtdosor och dosclipsen, det är ju inte enbart hullingarna som "greppar" tag i dosan utan även dosskruvarna.

E elmont skrev:
"greppar" tag i dosan utan även dosskruvarna
Finns det gammla plåtdosor som har skruvar för att fästa ett vägguttag, normalt inte, men kan finnas på någon efterföljande årgång. Den som visas i tråden har det INTE.

Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.