7 764 läst ·
32 svar
8k läst
32 svar
Hur installera nytt infällt vägguttag - så att det sitter fast
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Hej,
Mina vägguttag har en tendens att åka ut med kontakten man drar ur. Ska nu byta ett uttag i ett gästrum. På bilder och instruktionsfilmer tycks det finnas, förutom "klorna" som spänns i gummisnodden, även två skruvar för fixering av uttaget. Sådana skruvar saknas i samtliga uttag i huset. De fixeras enbart med klorna. Se bilder. Röda väggen från mitt hus; inga skruvar. Vita väggen från instruktionsvideo; skruvar finns.
Hur gör jag för att få uttagen att sitta fast?
Mina vägguttag har en tendens att åka ut med kontakten man drar ur. Ska nu byta ett uttag i ett gästrum. På bilder och instruktionsfilmer tycks det finnas, förutom "klorna" som spänns i gummisnodden, även två skruvar för fixering av uttaget. Sådana skruvar saknas i samtliga uttag i huset. De fixeras enbart med klorna. Se bilder. Röda väggen från mitt hus; inga skruvar. Vita väggen från instruktionsvideo; skruvar finns.
Hur gör jag för att få uttagen att sitta fast?
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Smart idé och smart produkt, tack för tips! Det verkar som clipset ska tryckas in på utsidan av dosan och greppa någon slags fals på dosans utsida. I så fall måste man in och ta bort material på ömse sidor om dosan; det ser väldigt tight ut. Se min senare reflektion efter att ha närmare studerat min egen bild.E etompau skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Ser nu på min egen bild (med röda väggen) att det tycks ha suttit fyra skruvar avsedda för var sitt hörn av monteringsramen. Denna har motsvarande 4 skruvhål, ett i varje hörn. Det är nog så det är tänkt att nya uttag ska fixeras i dessa äldre dosor. Det blir nog till att borra, plugga och skruva i varje hörn. Dessvärre är min borrmaskin/skruvdragere utlånad, så jobbet får vänta. Ytterligare tips och tankar motses dock med stort intresse.
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Det är så jag tänker göra också. Det känns trots allt lättare, och mer tillförlitligt, än att gräva i väggen på ömse sidor om dosan för att montera dosclips. Det finns ju kablar i väggen, men de ligger mycket längre in. Sedan visar ju bilden (med röda väggen) ganska tydligt att tidigare uttag varit monterade just så.Walle85 skrev:
Medlem
· Stockholms län
· 192 inlägg
Dock verkar det, som även jag minns, att infällda eluttag tidigare fixerades i dosan enbart med "klorna", alltså de som hålls samman med en gummisnodd, eller "skruvvingarna" som de kallas i en äldre handbok för villaägare jag haft mycket nytta av genom åren. Det kanske funkar för en brytare, men helt klart inte för ett vägguttag.
Bästa svaret
Är nog svårt att få dosklipps att sitta fast i en gammal plåtdosa, så försök att sätta skruvar på 4 ställen. Vad är det bakom, trä eller gips.Olle i Stureby skrev:
Dock verkar det, som även jag minns, att infällda eluttag tidigare fixerades i dosan enbart med "klorna", alltså de som hålls samman med en gummisnodd, eller "skruvvingarna" som de kallas i en äldre handbok för villaägare jag haft mycket nytta av genom åren. Det kanske funkar för en brytare, men helt klart inte för ett vägguttag.
Väldigt tunn plåt i en sådan dosa och då kan det bli malfunktion med dosclips och redan nu så är det säkert en skada i den, när klorna klämt igen dosväggen, för att få ett bra bett.E elmont skrev: