Byggahus.se

Hur installera FSA-410 rök och TL-30X siren?

1. S
    Medlem Nivå 3
    Hej :)

Larmsystemet (PC1616) med mapparna fungerar bra och nu är det dags för de tre rökdetektorerna (FSA-410), en på varje plan och en i garaget och sirenen TL-30X.

Vi börjar med rökdetektorerna, de verkar totalt döda?

Jag har gjort som i manualen, + från AUX och - från PGM2 till siren in och därefter från NO och C till Zon och COM, med ett 5.6kOhm parallellt mellan dem i rökdetektorn. Alla till en varsin sektion men alla tar ström på samma sätt från centralen.

Edit: Skall +/- seriekopplas? Dvs
    [Aux]+ --- [Rök1] - ----- +[Rök2]- -------+[Rök3]- ----- -[PGM2] ?

Sektionen har jag både programmerat som 08 och som 30 men inte ett livstecken.. Enligt spec borde de blinka en gång var 50:e sekund men nej..

Sirenen då, till den har jag dragit en kabel och vill dubbelkolla med andra här innan jag springer upp och ned till taknocken som en geting på amfetamin...

1kOhmsmotståndet som just nu sitter över Bell +/- i centralenheten skall sitta över motsvarande poler i TL-30X antar jag, och sedan två ledare från TAM-polerna i sirenen som seriekopplas med apparatskåpets sabotagekontakt?

Men, hur skall DIP-switchen stå? Jag förstår inte riktigt terminologin..
    pos. control - larma inte om laddspänning är 12V?
    neg. control - larma om laddspänning ör 0V?
    cut off timer - stänger sirenen av sig efter en stund eller är det centralapparaten?

Hoppas ni har tid och lust att tipsa :)

Redigerat 9 dec 2009 20:16
  2. S
    Medlem Nivå 3
    Ingen som kopplat in fler än en fyrtrådsdetektor till ett DSC-larm? :rolleyes:

3. P
    Medlem · Nivå 7
    Hur har du programmerat pgm2 ?

4. S
    Medlem Nivå 3
    03 vill jag minnas, iaf det som står som rekommenderat till en fyrtrådsdetektor i manualen.

5. M
    Medlem Nivå 3
    Hmm, provar denna gamla tråd eftersom jag har en likadan branddetektor.
    sri: fick du din branddetektor att funka till slut?