I vårt område finns ett gemensamt garage som används till diverse redskap. Nu är det dags att inbrottssäkra porten efter några incidenter. Det är en vanlig takskjutport från Hörmann, c:a 8 år gammal.
Vi funderar på att förse den med motor som en skyddande åtgärd. Det betyder ju samtidigt att låset tas bort men risken att någon glömmer att låsa elimineras. Vad försäkringsbolaget anser är mindre intressant, så till min fråga:
Blir det svårare att bryta upp porten om vi förser den med motor eller är det en onödig åtgärd? Vilken typ av port ger annars bäst inbrottsskydd?
Vad säger ni inbrottstjuvar på forumet?
Vi funderar på att förse den med motor som en skyddande åtgärd. Det betyder ju samtidigt att låset tas bort men risken att någon glömmer att låsa elimineras. Vad försäkringsbolaget anser är mindre intressant, så till min fråga:
Blir det svårare att bryta upp porten om vi förser den med motor eller är det en onödig åtgärd? Vilken typ av port ger annars bäst inbrottsskydd?
Vad säger ni inbrottstjuvar på forumet?
Borde inte försäkringsbolaget ha hygglig koll på vilka garagedörrar(klasser) och andra preventiva åtgärder som ger bra skydd och vilka som inte gör det?
Gällande motorport så låses ju direkt när den stängs, så det eliminerar risken att man glömmer låsa.
Man kan ju även tänka sig att en port som kommer med motor från början är säkrare än att eftermotntera en motor på en vanlig port. Men det är mer en spekulation från min sida.
Gällande motorport så låses ju direkt när den stängs, så det eliminerar risken att man glömmer låsa.
Man kan ju även tänka sig att en port som kommer med motor från början är säkrare än att eftermotntera en motor på en vanlig port. Men det är mer en spekulation från min sida.
Det är inte enkelt att svara på då det finns många olika lösningar.
Vad ska styra motorn och hur säker är den lösningen?
En del portar är försedda med ett brytskydd/uppskjutningsskydd när dom är stängda med motorn och motorn öppnar detta skydd som t.ex sitter längst ner i botten av porten innan porten kan hissas upp.
Vad är det för port ni har idag och hur säker är själva porten och dess upphängning? Vilka säkerhetsstandarder uppfyller portarna?
Hur ska det garanteras att porten verkligen stängs efter användning?
Det krävs även klämskydd när en port motoriseras.
Om ni har haft problem med stölder i garaget kanske ni även bör komplettera med kameraövervakning i garaget och kanske även en som sparar nummerskyltar om tjuvarna kör in i garaget.
En motoriserad port i ett större garage kräver ofta service med jämna mellanrum (det finns motorer där montören ställer in automatisk service efter ett viss antal öppningar eller drifttimmar och det vill dom flesta inte ha men den funktionen går att stänga av).
Varför inte fråga den som ska montera motoriseringen vilka lösningar dom erbjuder?
Vad ska styra motorn och hur säker är den lösningen?
En del portar är försedda med ett brytskydd/uppskjutningsskydd när dom är stängda med motorn och motorn öppnar detta skydd som t.ex sitter längst ner i botten av porten innan porten kan hissas upp.
Vad är det för port ni har idag och hur säker är själva porten och dess upphängning? Vilka säkerhetsstandarder uppfyller portarna?
Hur ska det garanteras att porten verkligen stängs efter användning?
Det krävs även klämskydd när en port motoriseras.
Om ni har haft problem med stölder i garaget kanske ni även bör komplettera med kameraövervakning i garaget och kanske även en som sparar nummerskyltar om tjuvarna kör in i garaget.
En motoriserad port i ett större garage kräver ofta service med jämna mellanrum (det finns motorer där montören ställer in automatisk service efter ett viss antal öppningar eller drifttimmar och det vill dom flesta inte ha men den funktionen går att stänga av).
Varför inte fråga den som ska montera motoriseringen vilka lösningar dom erbjuder?
Porten är för typ "villagarage" (i länga) och tanken är att styra den med en utvändigt monterad kortläsare med tagg eller kod. Om dörrnoden placeras inuti garaget och styr portmotorn från en reläutgång borde säkerheten vara bra nog. Att någon helt glömmer att stänga är svårt att gardera sig mot, frågan är väl om en motor skulle hjälpa till som en enkel lösning istället för att byta porten. Mest med tanke på brytsäkerheten då... men det kanske varierar med fabrikat osv?
Det jag tänkte på med försäkringsbolaget är att låsmekanismen plockas ju bort så att endast motorns mothåll utgör låsningen.
Det jag tänkte på med försäkringsbolaget är att låsmekanismen plockas ju bort så att endast motorns mothåll utgör låsningen.
Ni har troligtvis inget befintligt lås som uppfyller några högre certifieringar som kl3 och då påverkas inte inte låsningen direkt, ofta har försäkringsbolag inga direkta krav på låsning av flerbostadsgarage och det är många olika försäkringstagare med egna avtal.Ajp skrev:
Porten är för typ "villagarage" (i länga) och tanken är att styra den med en utvändigt monterad kortläsare med tagg eller kod. Om dörrnoden placeras inuti garaget och styr portmotorn från en reläutgång borde säkerheten vara bra nog. Att någon helt glömmer att stänga är svårt att gardera sig mot, frågan är väl om en motor skulle hjälpa till som en enkel lösning istället för att byta porten. Mest med tanke på brytsäkerheten då... men det kanske varierar med fabrikat osv?
Det är vanligt att man monterar brytskydd/uppskjutningsskydd samtidigt som motorn och dom hjälper en del mot olovliga besök.
Det vanligaste är någon tar sig in när porten är öppen eller påverkar klämskydd/IR vid stängning, det är inte så vanligt att portar bryts upp.
Att en port står öppen är inte jätte ovanligt men sådant beror ofta på vad det sitter för utrustning och hur den är monterad även fast portarna ska stängas automatiskt efter en viss tid.
Jag har Crawford portar med motor. motorn är självhämmande och det är ett lås i sig. Sen finns det invändigt ett nödsnöre somfrikopplar porten från motorn så det går att öppna. Jag har valt att bara ha den funktionen åtkomlig inifrån garaget. Mitt försäkringsbolag har inga problem med mina portar, dom räknas som låsta när porten är stängd.Ajp skrev:
Det låter bra att försäkringsbolaget tycker det är ok i alla fall! Frikoppling utifrån med nyckel måste vi nog ha ändå, eftersom gångdörr saknas.F fsn skrev:Jag har Crawford portar med motor. motorn är självhämmande och det är ett lås i sig. Sen finns det invändigt ett nödsnöre somfrikopplar porten från motorn så det går att öppna. Jag har valt att bara ha den funktionen åtkomlig inifrån garaget. Mitt försäkringsbolag har inga problem med mina portar, dom räknas som låsta när porten är stängd.
Låset vi har idag är alldeles för lätt att bryta loss vilket är ett problem. Bryt- och uppskjutningsskydd låter smart men finns det även för "villaportar"?1 123abc skrev:Ni har troligtvis inget befintligt lås som uppfyller några högre certifieringar som kl3 och då påverkas inte inte låsningen direkt, ofta har försäkringsbolag inga direkta krav på låsning av flerbostadsgarage och det är många olika försäkringstagare med egna avtal.
Det är vanligt att man monterar brytskydd/uppskjutningsskydd samtidigt som motorn och dom hjälper en del mot olovliga besök.
Det vanligaste är någon tar sig in när porten är öppen eller påverkar klämskydd/IR vid stängning, det är inte så vanligt att portar bryts upp.
Att en port står öppen är inte jätte ovanligt men sådant beror ofta på vad det sitter för utrustning och hur den är monterad även fast portarna ska stängas automatiskt efter en viss tid.
Kontakta Hörmann så har dom färdiga lösningar för er port.Ajp skrev:
Tänk även på passerfrekvensen när ni väljer motor då motorer är gjorda för olika antal cykler per dag/timme, samt så måste porten kompletteras med klämskydd/IR.
Tänk även på att det enligt EU-direktiv och boverket krävs att viss dokumentation upprättas vid montaget och att ni bör göra en riskbedömning.
https://www.boverket.se/sv/PBL-kuns...ar/boverkets-foreskrifter/motordrivna-portar/
behöver verkligen porten kompletterad med klämdkydd eller IR? Jag trodde att det var en inbyggd funktion i motorpaketet? Jag har inget klämskydd i bladet och kan lätt ta porten rakt i skallen och den stannar direkt.1 123abc skrev:Kontakta Hörmann så har dom färdiga lösningar för er port.
Tänk även på passerfrekvensen när ni väljer motor då motorer är gjorda för olika antal cykler per dag/timme, samt så måste porten kompletteras med klämskydd/IR.
Tänk även på att det enligt EU-direktiv krävs att viss dokumentation upprättas vid montaget och att ni bör göra en riskbedömning.
Ditt är väl för enskilt bruk i anslutning till småhus då gäller andra bestämmelser.F fsn skrev:
T.ex ska ts utrustning även kompletteras med ett nödstopp enligt EN60204
Däremot finns det lite olika tolkningar om när krav är uppfyllda.
Redigerat:
Det är ganska länge sedan jag jobbade med garageportat men direktiven och bestämmelserna har ökat.F fsn skrev:
Endast att montera en enkel slagdörrsautomatik omfattas av diverse regler och krav enligt bl.a EN16005, så fort det är motordrivet och avsett för "allmänheten" så tillkommer massa olika regler och direktiv.
Däremot finns det lite olika tolkningar om när krav är uppfyllda.
Som komplement till alla bra tips ovanför kan jag tillföra att ni kan bygga in ytterligare ”hemautomation” på den befintliga (eller nya) porten samt den motor ni skaffar. Har ni eller går det att ordna WiFi i garaget kan ni välja ett av många olika system/standarder. Själv kör jag Shelly. Då krävs ingen gateway och hårdvara bara för ca 100 kr. Komplettera med en magnetkontakt för 50 kr och några meter kabel för några tior.
Det ni kan göra är att koppla magnetkontakten så att den känner av om porten är öppen eller stängd och sedan ge ett larm till en eller flera användare tex om porten öppnas mellan kl 23 och 06. Jag har själv kopplat så gör att få påminnelser om jag glömt stänga porten. Eller om någon (obehörig) öppnar på natten.
Det skulle även gå att koppla så att motorn vara är spänningssatt på dagtid så att det inte går att öppna (med fjärrkontroll eller kortläsare/kod) på natten.
Kanske finns alla dessa finesser hos Hörmann eller Craaford mfl, men jag tror att det då kostar 20 ggr mer än de 200 kr jag investerat i detta.
En övervakningskamera kan iofs även den larma och även dokumentera inbrott om den är uppkopplad.
Det ni kan göra är att koppla magnetkontakten så att den känner av om porten är öppen eller stängd och sedan ge ett larm till en eller flera användare tex om porten öppnas mellan kl 23 och 06. Jag har själv kopplat så gör att få påminnelser om jag glömt stänga porten. Eller om någon (obehörig) öppnar på natten.
Det skulle även gå att koppla så att motorn vara är spänningssatt på dagtid så att det inte går att öppna (med fjärrkontroll eller kortläsare/kod) på natten.
Kanske finns alla dessa finesser hos Hörmann eller Craaford mfl, men jag tror att det då kostar 20 ggr mer än de 200 kr jag investerat i detta.
En övervakningskamera kan iofs även den larma och även dokumentera inbrott om den är uppkopplad.