Byggahus.se

Hur illa är en icke åtsittande klämring?

912 läst  12 svar

1. Z
    Medlem Nivå 2
    Hej!

Hur illa är det man kan se på bilden här?

Jag har nyss köpt hus och så här ser det ut i badrummet. Det enda som nånsin åker ned i den där golvbrunnen är dock det som kommer från slangen (duschkabin). Dessutom undrar jag varför det inte går att sätta in slangen i hålet där som jag antar att det är meningen att man ska göra? När jag gör det så blir det nåt galet med luften däri och vattennivån börjar stiga.

Men som sagt huvudfrågan var; Hur illa är situationen med klämringen? Är det katastrof om det kommer upp vatten över gränsen en endaste gång? Jag antar att hela golvet i badrummet behöver bytas ut ifall det ska fixas på rätt sätt? Jag hade en besiktning på huset innan köp och besiktningsmannen anmärkte såklart på det men sa att det inte finns någon fuktskada idag. Problemet är ju som det syns på bilden att golvmattan helt enkelt inte räcker ned hela vägen bakom klämringen. Finns det kanske något billigt knep att göra det där lite bättre på? Till exempel förlänga golvmattan med lite silvertejp och få allt att sitta bakom klämringen? Jag känner mig inte vidare motiverad att byta ut hela golvet och skaffa ny golvbrunn över nån lösning som antagligen fungerat i många år för tidigare ägare.

Tack på förhand!!

• Laddar…
  2. harry73
    Allvetare · Nivå 22
    Att det inte finns en fuktskada idag kan bero pp att förra ägarna var extremt försiktiga eller inte använde duschen alls.
    Förutom att badrummet verkar vara rätt så gammalt, ser det lite skadat ut längs kanten.
    Jag skulle inte lita på tätskiktet längre och börja spara för en badrumsrenovering

3. S
    Medlem · Nivå 5
    Hålet i golvbrunnen ska förses med en propp så inte avloppslukt tränger ut i badrummet.
    Kanske en sådan här kan passa? https://www.vvsobygg.se/purus-rensp...MIkY3_ha-64wIVjOmyCh0hjwPnEAQYBCABEgI5NfD_BwE

Mattans anslutning till brunnen ser bedrövlig ut. Om inte badrumsrenoveringen är prioriterad, kan nog en mattläggare skarva i en ny bit runt brunnen och fixa så det blir tätt. Färgen måste ju inte stämma exakt utan det är bättre att det blir tätt så inga fuktskador uppstår.

• Laddar…
  4. Appendix
    Husägare · Nivå 9
    Enig. Det där ser inte ut som en vattensäker lösning. Behöver säkert inte bytas NU om det fungerat alla år.
    Men att spara och renovera badrum närmaste åren är nog smart :)

5. Z
    Medlem Nivå 2
    Det lät ju som ett intressant alternativ att låta en mattläggare skarva dit en ny bit matta som går ned till golvbrunnen. Hur skulle en sån lösning se ut, lägga den nya mattan ovanpå den befintliga eller helt enkelt skära bort den gamla kring golvbrunnen? Vad är det för yrkestitel på nån som utför dessa jobb; Med andra ord, var ska jag vända mig för att få detta utfört?

Och tack för samtliga svar här!

6. hscn
    Renoverare · Nivå 9
    Även om det är fel tror jag att lösningen att gå förbi vattenlåset och ansluta slangen till rensningshålet har bidragit till att det inte blivit någon vattenskada. Om avloppslukt inte passerar upp i duschkabinen (kanske finns ett vattenlås under kabinen) är det ju ingen större olägenhet heller. Jag skulle inte vara akut orolig. Självklart bör en renovering planeras inom en inte alltför avlägsen framtid, har dock svårt att se behov av akuta tillfälliga lösningar om inget vatten i övrigt passerar brunnen.

7. S
    Medlem · Nivå 5
    Vänd dig till firmor som säljer golv. Dom brukar ha egna golv/mattläggare som utför jobbet.
    Man brukar skära ut en fyrkant runt brunnen och ersätter den biten med en ny som svetsas till den befintliga mattan.

8. J
    Medlem · Nivå 7

Yrkestiteln är mattläggare :D

Reparationen går till så att mattläggaren skär bort så mycket av den gamla mattan denne finner nödvändigt (vanligen så pass mycket att risken för vatten direkt på skarven undviks) och sen svetsar ihop den gamla och nya mattan.

• Laddar…
  9. Stefan N
    Verktygstokig · Nivå 19
    Frågan är hur sugen nån är att ta i detta? En gammal stenhård matta och en brunn som inte är godkänd. Luktar renovering lång väg.

10. M
    Husägare · Nivå 8
    Är det träbjälklag eller betong under? Det har stor betydelse för vad som händer om det kommer in fukt.

11. Z
    Medlem Nivå 2
    Träbjälklag. Vad är skillnaden? Jag får ta och krypa in i krypgrunden nån dag och kolla hur det ser ut där under.

Dock har jag ett par frågor som blev obesvarade som nån vänlig själ gärna skulle kunna få besvara:

1. Varför blir det inte bra när jag ansluter slangen från kabinen ner till hålet där den är avsedd att vara - luften bubblar och har sig samt vattennivån börjar stiga (vilket jag inte vill ska hända här förstås). Jag öppnade brunnen och det såg inte ut att vara nåt konstigt med den alls. Bör jag få ned slangen en bit ned i vattnet inuti hålet? Dit räcker den nog inte om jag inte flyttar kabinen ett snäpp.

2. Hur känsligt är det att få in vatten någon enstaka gång under golvmattan? Jag kan inget om tätskikt och så vidare (Det kanske har märkts redan :D), men gissar jag rätt på att det inte borde göra så mycket? Jag tänker mig att det skulle bli lite som att tappa ut ett glas vatten över sitt trägolv, det tas väl upp av trät under, eventuellt kanske rinner ned lite i krypgrunden - men eventuellt torkar det. Problemet är väl ifall det är nåt som händer regelbundet? Eller förstår jag kanske fel hur det fungerar i just badrum med tätskikt och så vidare? Jag hoppas ju att om jag håller golvbrunnen ren och på bästa sätt förhindrar att det i princip nånsin kommer in vatten under mattan att det ska hålla många år till.

12. M
    Husägare · Nivå 8
    Trä som blir blött och inte får chansen att torka upp (för att fukten blir instängd eller ny regelbundet tillförs) kommer mögla och till slut ruttna. Betong tar inte skada av att bli blöt; på ett oisolerat källargolv kan man i princip duscha direkt på betongen utan att det händer så mycket.

Hålet är inte till för en slang! Det är ett renshål som används för att kunna rensa avloppet bakom vattenlåset och normalt ska det sitta en plugg där för att inte avloppslukt ska läcka ut. Hur mycket lukt det blir kan dock variera med hur avluftningen sitter och hur tryckförhållandena är (om det blir tilluft eller frånluft genom hålet).

• Laddar…
  13. Z
    Medlem Nivå 2
    Aha det var tusan, då blir det till att köpa en rensplugg helt enkelt. Tack så mycket för att du tagit dig tiden och upplysa en färsking här :)(y)

• Laddar…
Bevaka ämnet och häng med när det uppdateras.
Bevaka