A
Hej alla! ❤️

Ny här, och här i panik. 😅 Skulle genomföra en så kallad ”enkel renovering” av mitt gamla kök. Stött på en del hinder som löst sig någorlunda ok, men det här vet jag inte om jag bör lösa på egen hand eller ta in någon professionell för. Är van att renovera ytskikt, inte mycket mer än så.

Vid kakelborttagning lossnade väggen bakom kaklet helt, det smulade sönder och putsen lossnade också med stora bitar i taget. Utifrån rigorös googling tror jag det är kalkputs(?). Bor i lägenhetshus från 50-tal. Väggen är en innervägg. Har inga problem egentligen med att putsa igen det men det jag inte förstår, eller vet hur/om jag behöver fixa, är att det är en skarv ca 1 cm mellan den murade väggen och putsen?

Bifogar bilder på hur det ser ut nu, har tagit bort all löst i kanterna. Ställ gärna frågor…

All input uppskattas!

/Linda

• Skadad innervägg i kök efter kakelborttagning; sprucket murat underlag med bortfallande kalkputs och synligt mellanrum mellan mur och puts.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av murad innervägg med skadad och delvis borttagen kalkputs, visar sprickor och en synlig skarv mellan mur och puts.
    Skapa konto
  • En hand pekar på en spricka mellan murad vägg och puts i ett kök, lös puts synlig.
    Skapa konto
Du får ta ner all den putsen, den har ju släppt från väggen.

• Gilla
cpalm och 1 till
  • Laddar…
A
Var rädd för det… Tack Stefan!

Bara ett förtydligande ang putsen. :)
Det syns inne i hörnet på bild 1 att putsen suttit/ska sitta dikt an väggen. Putsen har som tidigare nämnts släppt från väggen (bom) och är därmed värdelös.

Klicka här för att svara
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.