Vi har runt 16 grader i vårt hus där det är fjärrvärme till elementen och två golv. Vi har satt allt på max. Vi har ingen givare utomhus men har aldrig haft.

Är det någon som vet vad som ska ställas om?

Så här ser centralen ut:

• Fjärrvärmecentral med mätare, rör och en röd tryckbehållare i ett skåp, utan synlig utomhusgivare.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Diagram över en GEMINA TERMIX värmeväxlare med komponenter som manometer, expansionskärl och olika ventiler uppmärkta och numrerade.
    Skapa konto
Går pumpen? Nr 4 på beskrivning

Hej!
Jag vet inte om pumpen går. Den är i alla fall ljusen.

StoffeGbg StoffeGbg skrev:
Går pumpen? Nr 4 på beskrivning
Ljumen så klart. Det finns tre lägen på ovansidan, om jag vrider ner från tre till ett så låter den lite mindre.

Anette två tre Anette två tre skrev:
Vi har runt 16 grader i vårt hus där det är fjärrvärme till elementen och två golv. Vi har satt allt på max. Vi har ingen givare utomhus men har aldrig haft.

Så här ser centralen ut:
Går det inte pila dig fram till TEMPERATURER i menyn och där kan du med pilarna öka/sänka temperaturen.

V växelventil skrev:
Går det inte pila dig fram till TEMPERATURER i menyn och där kan du med pilarna öka/sänka temperaturen.
En ECL100M har inga menyer eller display utan den är helt analog.

• Gilla
Anette två tre
  • Laddar…
När du vrider vredet med +10 till -10 på ecl så ska du kunna höra nr 3 (shunten) vrida sig. Den gör det väldigt långsamt. Gör du inte det så kan du motionera den.

Så här ser centralen ut:
Öppna vänstra luckan och ta en bild på inställningarna mm.

Du har 40⁰ i framledningstemperatur samt 30⁰ i returtemperatur, det är en ganska lagom difftemperatur.

Var i landet finns huset?
Hur kallt är det ute?

Vi har 39⁰ respektive 31⁰ håller 21⁰ inne, nu när det är -1⁰ ute.

om du öppnar den svarta luckan på reglercentralen till vänster om vredet du ställer +/- 8 så kan du ställa kurvan där. bör finnas ett litet vred, från 0.2 till 2.2 eller liknande.

Vad snälla ni är som hjälper mig 😊. Jag bor I Falun och h det är minus 8 ute.

• Kontrollpanel med vridknappar och serviceinställningar fotograferad på nära håll.
    Skapa konto
O ogget skrev:
om du öppnar den svarta luckan på reglercentralen till vänster om vredet du ställer +/- 8 så kan du ställa kurvan där. bör finnas ett litet vred, från 0.2 till 2.2 eller liknande.
Ska jag ändra inställningen där?

Du har din finjustering på +10 så jag tror inte att ändra kurvan kommer hjälpa..Men vrid upp kurvan till 1,5 och vänta ett dygn.

• Gilla
ogget och 1 till
  • Laddar…
I InsidersUnited skrev:
Du har din finjustering på +10 så jag tror inte att ändra kurvan kommer hjälpa..Men vrid upp kurvan till 1,5 och vänta ett dygn.
Tack snälla! Jag gör så och återkommer.

Först lite OT, inget som hjälper dagens problem, sen lite problemlösning.
Vi har ingen givare utomhus men har aldrig haft.
Ja, det fungerar med bara framledningsgivare men det är svårare att få jämn rumstemperatur.

Jag hade satsat på en utegivare för jämnare rumstemperatur.
Alla tempgivarna i ECL100M är PT1000-givare, behöver ej vara Danfoss egna givare.

Vilka temperaturer och vilket flöde säger energimätaren att det är på fjv-vattnet?

Hur blinkar dioden under luckan på ECL100M?

Demmpa Demmpa skrev:
Först lite OT, inget som hjälper dagens problem, sen lite problemlösning.

Ja, det fungerar med bara framledningsgivare men det är svårare att få jämn rumstemperatur.

Jag hade satsat på en utegivare för jämnare rumstemperatur.
Alla tempgivarna i ECL100M är PT1000-givare, behöver ej vara Danfoss egna givare.

Vilka temperaturer och vilket flöde säger energimätaren att det är på fjv-vattnet?

Hur blinkar dioden under luckan på ECL100M?
Invattnet är 94.35 grader. Ut är 31.82. Visste inte att man kunde se det. Är det lampan på bilden som ska blinka? Den gör inte det, inget annat blinkar heller.

• Bild av kontrollpanel där en lampa är markerad, men den blinkar inte. Visar inställningar med vred och knappar.
    Skapa konto
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.