Byggahus.se

Hur högt placera eluttag?

15k läst  34 svar

1. pellefant
    Medlem Nivå 11
    ja!
    det är normalt i garaget ;)

2. Fein
    Medlem Nivå 7
    Japp, har jag till alla mina tryckluftsdrivna köksapparater. Mixer, stavmixer, elvisp och en hemmabyggd mjölkskummare för stora kannor. :) :) :)

3. yonna
    Medlem · Nivå 14
    Nå, för att återgå till ursprungsfrågan ;) har jag mitt i varje våningsplan en lättillgänglig dubbelkontakt på en meters höjd. Jag ångrar att jag inte satte in ett par extra på denna höjd ... jycken har nämligen kapat dammsugarsladden ... Även om jag fortfarande är 'böjlig' är det ändå skönt att slippa kröka rygg vid dammsugningen.

Dessutom har jag flera uttag på 50 cm höjd bakom och på var sin sida om den 240 cm långa datorbänken.

Det kan vara vettigt att tänka till ett par gånger extra när det gäller uttagen. Det är märkligt att man trots tankeverksamheten före bygget ändå missar några uttag!

4. DjAlbert
    Medlem Nivå 6
    Har okså ett par uttag ihopp med strömbrytarna. Mycket behagligt vid städning och tillfällig el t.ex mobil-laddare o sådant.

Sen frågan om tryckluftsuttag : Ville bara se hur mycket idiotförklarad jag blev när jag frågade , för jag har ett under min diskbänk i köket , bara för att rakt under där står kompressorn och jag har ett rör ut i rummet i källarn det där är en liten verkstad , och ett uttag på utisdan mot garget.
    Så jag drog bara upp en liten rörsnutt som blev över.

men det har faktisgt kommit till nytta , brukar annvända det för att blåsa rent i datorer o elektronik , och blåsa rent bakpå kylskåpet.

5. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Det är kul att städa med tryckluft, sedan får man städa igen.

Protte