Hur högt placera eluttag?

15k läst  34 svar

1. T
    Renoverare Nivå 14
    Varför? Just för att de är fula? Varför har man infälld el?

2. pefo
    Medlem Nivå 10
    Din tanke är inte helt fel egentligen men förutsätter att alla uttag sitter där man kommer att ha ett skrivbord, en TV, lampor etc. Planeringsmässigt kan det bli rätt svårt och hur många tycker att det ser snyggt ut med ett eluttag mitt på väggen eller sladdar från detta till en förbrukare som placerats en bit därifrån? Då är det lättare att med hjälp av en kabelkanal i golvhöjd 'flytta' uttaget en bit med hjälp av en skarvsladd. Alternativet är kanske att sätta upp en installationskanal runt alla väggar så kan man flytta uttagen dit man vill ha dom. ;) Nånting som däremot börjar bli vanligt är att man placerar ett uttag tillsammans med belysningsstömbrytaren vid dörrar för att där enkelt kunna ansluta exvis dammsugare.

3. pellefant
    Medlem Nivå 11
    vanligt och vanligt... nuförtiden är det många som har centraldammsugare och då behövs inte 1-vägsuttaget dikt under strömbrytaren. ibland sätter jag uttag under fönsterbänken, då är dom lättåtkomliga och syns inte så mycket. 300 ö.g. tycker jag är fult jämfört med 200 ö.g. och 1000 ö.g. mitt på en vägg är skitfult.

4. F
    Medlem Nivå 7
    Det där med uttagen på 1m för dammsugaren har jag aldrig förstått, man måste ju ändå ner på golvet och hämta sladden i dammsugaren innan man sätter i den, då kan man lika gärna sätta i kontakten i samma veva...

5. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    Floppman>Japp, så kan du och jag göra, men en person med värk i leder och rygg kan ha ett helvete att bocka sig ner och att då sätta i eller ta ur en stickpropp kan bli fruktansvärt svårt.
    Att gå ner på huk är väldigt svårt för många äldre.

Överlag så upplevs stickproppar som svåra att hantera för att de ofta kräver en avsevärd kraft som inte alla kan uppbåda.

/Kent

6. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Floppman: Jag har ju dragit ur dammsugaren på nedervåningen och burit upp den på övervåningen och håller redan i sladden. Och sedan allargument som Snickarboden har.

Protte, och sedan när jag kommer med slagborrmaskinen för att sätta upp en tavla.

7. F
    Medlem Nivå 7
    Jag höjer vit flagg ;-)

8. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Som krigsfånge har du vissa rättigheter enlig Wienkommisionen.

9. gnistjagare
    Medlem Nivå 5
    Möjligtvis vinkommisionen då... eller menar du haagkommissionen?? :D

10. prototypen
    Medlem · Nivå 20
    Det kanske var Haag.

11. E
    Medlem · Nivå 21
    Floppman hänvisa till: WIEN KONVENTIONEN så blir du rättvist behandlad.

12. S
    Medlem Nivå 8
    har inte så stor koll på dom två andra konventionerna som nämns, men jag skulle vilja flagga för Geneve-konventionen då det gäller krigets lagar! ;-)

13. snickarboden
    Medlem Nivå 12
    sverre>Just här trodde jag du skulle flagga för Ohms lag eller Kirschoffs lagar *S*

/Kent

• Laddar…
  14. pellefant
    Medlem Nivå 11
  15. DjAlbert
    Medlem Nivå 6
    Är det normalt att ha tryckluftsuttag under diskbänken ?

Logga in för att se högupplösta bilder och få möjlighet att ställa frågor. :love: